The Vultures
er en ganske ukendt gruppe fra San Antonio, Texas, som er blevet beskrevet som
en mellemting mellem the Wu-Tang Clan og Jedi Mind Tricks, hvilket bestemt ikke
er en dårlig ting. Gruppen er i høj grad blot et kollektiv af soloartister, der
har valgt at forene sine kræfter, og for at det ikke skal være løgn, er The
Vultures også en del af et endnu større kollektiv kaldet Psytology. Gruppen
består af Jus The Destroyer, Jamar Equality, Ruin, Stealth Entity, Ruler Why og
7ish (et enkelt medlem mere ville have været belejligt). Alle medlemmer
bidrager med minimum et enkelt vers, mens Ruler Why egenhændigt står bag hele
produktionen og 7ish også fungerer som gruppens DJ. De to mest fremtrædende
rappere er dog uden tvivl Destroyer og Equality, som begge medvirker på flere
numre og samtidig er de eneste med solonumre på albummet.
The Vultures udgav sin debut, From Parts Unknown, i 2007, og fik hurtigt disket op med en efterfølger, som blev udgivet året efter. 7 Rings of Saturn lyder måske som endnu en tilfældig rumtitel, men faktisk er Saturn er kreativ forkortelse for ”San Antonio Texas You Are IN”, hvilket giver titlen en smule mere mening. Som skrevet før minder gruppen på flere punkter om henholdsvis the Wu-Tang Clan og Jedi Mind Tricks. Det første kommer primært til udtryk gennem gruppens og albummets opbygning (soloartister, en producer rapper og solonumre), mens lighederne med Jedi Mind Tricks kommer af rappernes hårde og rå attituder og eksplicitte tekster (dog ikke helt så fladpandet, som det Vinnie Paz jævnligt disker op med). Ruler Why’s tunge og tempofyldte produktion leder tankerne hen mod både østkystens boom bap og Jedi Mind Tricks, men det ville dog være lidt synd direkte at sammenligne med Stoupe’s alsidige, samplerige og varierede produktion.
Jeg kan allerede afsløre nu, at resultatet er ret godt. Og fik jeg nævnt, at albummet er gratis?
1. YOU BEST STOP (FEAT. TOPCAT)
Albummet starter utroligt robust ud med en fed og storslået banger og effektive scratches af 7ish. Equality lægger ud med et sultent vers og et fejlfrit flow, så det er ikke mærkeligt, at han får lidt mere skulderplads end de fleste andre. Ruin og Stealth følger op med aggressive vers og dybe stemmer, som ligeledes supplerer produktionen godt. Topcat runder af med sin lidt læspende stemme, så alle rapperne kan faktisk kendes fra hinanden, hvilket er et stort plus. På alle områder et super godt nummer – selv omkvædet er godt.
The Vultures udgav sin debut, From Parts Unknown, i 2007, og fik hurtigt disket op med en efterfølger, som blev udgivet året efter. 7 Rings of Saturn lyder måske som endnu en tilfældig rumtitel, men faktisk er Saturn er kreativ forkortelse for ”San Antonio Texas You Are IN”, hvilket giver titlen en smule mere mening. Som skrevet før minder gruppen på flere punkter om henholdsvis the Wu-Tang Clan og Jedi Mind Tricks. Det første kommer primært til udtryk gennem gruppens og albummets opbygning (soloartister, en producer rapper og solonumre), mens lighederne med Jedi Mind Tricks kommer af rappernes hårde og rå attituder og eksplicitte tekster (dog ikke helt så fladpandet, som det Vinnie Paz jævnligt disker op med). Ruler Why’s tunge og tempofyldte produktion leder tankerne hen mod både østkystens boom bap og Jedi Mind Tricks, men det ville dog være lidt synd direkte at sammenligne med Stoupe’s alsidige, samplerige og varierede produktion.
Jeg kan allerede afsløre nu, at resultatet er ret godt. Og fik jeg nævnt, at albummet er gratis?
1. YOU BEST STOP (FEAT. TOPCAT)
Albummet starter utroligt robust ud med en fed og storslået banger og effektive scratches af 7ish. Equality lægger ud med et sultent vers og et fejlfrit flow, så det er ikke mærkeligt, at han får lidt mere skulderplads end de fleste andre. Ruin og Stealth følger op med aggressive vers og dybe stemmer, som ligeledes supplerer produktionen godt. Topcat runder af med sin lidt læspende stemme, så alle rapperne kan faktisk kendes fra hinanden, hvilket er et stort plus. På alle områder et super godt nummer – selv omkvædet er godt.
2. MIND WEAPON
Dette nummer er meget mørkere, tungere og langsommere. Det er lidt for generisk til mig, da jeg fortrækker mere majæstetiske numre som det forrige. Destroyer gør sit indtog med sit lidt alternative flow, da han ikke virker til at bekymre sig så meget om beatet. Det lyder ikke dårligt, og heldigt nok er han sammen med Equality, den mest interessante rapper i gruppen, og endda på lidt forskellige måder.
3. KILL THE NOISE
Ruler Why har samplet et kort pianospil, som lyder ret godt. Destroyer slår sig løs på egen hånd, og han gør det også godt. Glimrende nummer.
4. YOU AIN’T READY
Der er en overlang intro, men når Equality først begynder at rappe, er man glad for, at man blev hængende. Trommerne kunne nemt have været noget tungere, men det større fokus på rapperne, kan jeg egentligt godt lide. Det andet sidste medlem introduceres på dette nummer, og jeg må indrømme, at 7ish gerne må holde sig til sin DJ-gerning fremover – hvilket kan heldigvis næsten også gør.
5. WAY OF THE JEDI (FEAT. BAD BUDDHA)
Dette nummer er ret alternativt af to grunde: (a) ”Imperial March” fra Star Wars er samplet, og (b) gæsten Bad Buddha leverer et voldsomt vers på tysk. Star Wars temaet bliver kun tydeligt brugt ganske kort, og derfor fungerer det egentligt okay, men Bad Buddha’s vers er dog uundgåeligt en mærkværdig og overraskende oplevelse. Det er et anderledes nummer på en interessant måde.
6. THE MENACE
Et lille kort nummer med de to fremtrædende rappere, og resultatet er meget godt. Equality’s vers vægter jeg højest, men resten er nu også godt. Produktionen er meget effektiv på en lidt tilbageholdende måde, da den er rigtig god og dyster, men samtidig også giver masser af plads til rapperne. Desværre er derfor alt for kort.
7. TRUE UNDERSTANDING CYPHER (FEAT. TOPCAT & RICHARD GEIN)
Det er egentligt lidt morsomt, at rapperne virker til at konkurrere om, hvem der kan lyde mest ond på mikrofonen. End til nu har det bare været gennem leveringen, men Richard Gein tager den lige et skridt videre, da han med sin meget seriøse og dybe stemme snakker om at æde børn. Det er mærkeligt, men nummeret er alligevel godt med sin inkorporering af højfrekvente strengeinstrumenter.
8. ONE’S PERCEPTION
Endnu en fantastisk produktion. Jeg hører ikke rigtigt efter lyrikken mere, men jeg fangede dog alligevel Stealth’s linje, hvor han kalder sin modstander for Mickey Mouse og Daisy Duck. Men ja, godt nummer.
9. SUPREME THOUGHT
Dette nummer er særligt interessant, da Equality’s flow og stemmeføring og produktionen umiddelbart vidner om et lidt reflekterende nummer, og selvom Equality tager denne sti en smule, så er det hele forholdsvis pakket ind i voldelige billeder af lemlæstelser osv. Det ændrer dog ikke på, at det lyder vanvittig fedt.
10. WAR JOINT
7ish lyder faktisk bedre over denne lidt mere tilbagelænende produktion, eller også skyldes det bare, at han har første vers, og han dermed ikke erstatter en af de andre rappere. Mobb Deep bliver blandt andre samplet i omkvædet, som lægger op til hele krigstemaet. Ikke fordi dette nummer har patent på krigslinjer på albummet dog.
11. CHECK THE CULTURE
Trommerne slår hårdt, og eftersom et kor i baggrunden sjældent lyder skidt, så er produktionen okay. Den kan dog godt blive lidt kedelig i længden, da dette er alt, den har kørende for sig.
12. HEARTLESS MC’S
Og endelig introduceres gruppens sidste rapper, og lytteren bliver endda gjort klar over det lige før hans vers. En god service. Ruler Why lyder ikke ligeså skræmmende som sine medrappere (måske med undtagelse af DJ’en), så han skiller sig lidt for meget ud. Han kunne muligvis til gengæld imponere en del med en solobedrift. Produktionen er meget organisk med sit engagerende drumbreak, så dette var endnu et underholdende nummer til samlingen.
13. FORTRESS STORM
Dette mørke beat var en kende for kedeligt og ensformigt til min smag, men rapperne er til gengæld udmærket, så det er trods alt en smule underholdende.
14. KEEP YA EYES ON HIM
Ruler Why sampler endnu et pianostykke, som virkelig kommer til gavn på dette nummer. Sammen med det mere rolige drumbreak skaber det en mindre dyster stemning, som stadig bibeholder den mørke lyd men samtidig også er lidt anderledes end det meste andet på albummet. Det lyder fedt.
15. HARDEST CLINK
Equality får endnu et nummer at boltre sig på ene mand, men det er på ingen måde ligeså interessant, som hans tidligere udspil. Jeg er normalt glad for samples af violiner, men den lyder i dette tilfælde bare lidt forstyrrende og kaotisk. Omkvædet er i øvrigt ret dårligt. Resten af nummeret er ikke decideret dårligt, men heller ikke just fantastisk.
16. 7 RINGS AROUND SATURN (FEAT. TOPCAT)
End ikke på det sidste og samtidig titelnummeret dukker alle gruppens rappere op med et vers hver. Det er dog egentligt ikke et problem, da de ikke alle er lige interessante. Destroyer lukker nummeret ned over et rimelig interessant beat. Violinen er brugt bedre herpå, selvom den er ret forsigtig. En fin måde at afslutte albummet.
AFSLUTTENDE KOMMENTAR: Ruler Why er en meget kompetent producer, der gør brug af tunge og engagerende drumbreaks, og sampler fra særligt klassisk musik. Albummet er derfor meget mørkt og til tider melankolsk, hvilket klæder de fleste af rapperne meget godt. Ruler Why fungerer nemlig ikke nødvendigvis selv ligeså godt over sine egne værker, som Destroyer, Equality, Ruin og Stealth gør det. De er alle gode rappere med en forholdsvis mørk udstråling. DJ 7ish gør det fint som DJ, men som rapper er jeg mindre optimistisk. Lyrikken er overordnet ligetil, men det er også primært produktionen og fyrenes flow, der er salgsargumentet for dette album. Og de gør det faktisk så godt, at selv hvis 7 Rings Of Saturn ikke havde været gratis at hente, ville jeg anbefale at man anskaffede det permanent og på lovlig vis. 7 Rings Of Saturn’s originale downloadlink er dødt, men søg og du skal finde.
BEDSTE NUMRE: ”You Best Stop”; ”Kill The Noise”; “The Menace”; “One’s Perception”; “Supreme Thought”; “Heartless MC’s”; “Keep Ya Eyes On Him”

Ingen kommentarer:
Send en kommentar