26 februar 2012

Chiddy Bang - Breakfast (2012)


Chiddy Bang er lidt af en succeshistorie, da duoen på kun to år formåede at kæmpe sig ind i mediernes søgelys uden støtte fra et pladeselskab, og sågar skaffede deres anden single fra debuten Breakfast afspilninger på en dansk radiostation. Ikke fordi det decideret var et højdepunkt for gruppen, men det vidner unægtelig om deres store succes, da Danmark ikke just er kendt for at spille amerikansk undergrundsrap i radioen (vilkårlig station). Her tre år efter gruppens dannelse er deres debuten så endelig landet i butikkerne efter flere udsættelser, og skulle ifølge gruppen selv (selvfølgelig) være deres mest ambitiøse og gennemførte projekt til dato.

Chidera ”Chiddy” Anamege (MC) og Noah ”Xaphoon Jones” Beresin (producer) blev introduceret til hinanden af en fælles relation i 2008, efter at de var startet på et universitet i Philadelphia. Kort efter nytår formede de Chiddy Bang, indspillede flere numre og lagde dem på deres nye Myspace profil. Her blev de opdaget af den populære musikblog Pretty Much Amazing, som fremhævede flere af deres numre i en post. De har lige siden været en stor hjælp for Chiddy Bang, da deres kontinuerlige promotion har skaffet gruppen en masse opmærksomhed, og dermed udvidede deres muligheder på rap scenen. Man kunne derfor bl.a. finde Black Thought (fra The Roots) på deres første mixtape, The Swelly Express, som udkom senere samme år og indeholdte det tidligere hit ”Opposite of Adults”. 2010 så flere gode udgivelser, og gruppen tog sit første skridt væk fra undergrunden, da de nåede et godt stykke op på diverse hitlister med Chiddy Bang: The Preview. Året efter smed de endnu et mixtape på gaden, som refererede en del til det første online MTV Music Awards, der fandt sted tidligere på året, hvor Chiddy slog rekorden for længste freestyle med nogle få minutter (muligheden for at være den første til at krydse ti timer står altså stadig åben, hvis nogle skulle være interesserede). Peanut Butter and Swelly var dog en mindre skuffelse i fleres øjne, men ikke noget der mindskede folks forventninger til gruppens debut det store.

Et par måneder senere i 2011 udkom den første single fra Breakfast, og sammen med den anden single, synes stilen at være typisk Chiddy Bang med livsglade og legende tekster og alternative, festlige og radiovenlige (ikke negativt ment, men lidt Kanye West-agtigt) vokalsamples. Breakfast følger altså umiddelbart samme opskrift som tidligere udgivelser, men der er dog også gjort plads til nogle afvekslende produktioner og emner. Chiddy underholder os som altid på mikrofonen, mens Xaphoon står bag de mægtige produktioner. Godmorgen, og værsgo at tag for dig af retterne.

1.       INTRO
En nydelig kort instrumental.

2.       BREAKFAST
Man skulle måske umiddelbart tro, at albummet er opkaldt efter et nummer af samme navn på Air Swell, men så dukker denne navnebror op, som er helt anderledes, da den rent faktisk forholder sig til titlen. Det er en meget fin introduktion til albummet og gruppen.  Produktionen er okay og omkvædet er tilpas alternativt med sin interessante produktion og Chiddy’s vokal. Gruppen vælger altså mærkværdigt nok at starte albummet ud uden vokalsamples, hvilket ellers hærger de fleste andre produktioner, men nummeret fungerer også fint uden.

3.       HANDCLAPS & GUITARS
Det indholdsløse og simple omkvæd passer meget godt til resten af nummeret, da det er meget lige til og usofistikeret, men drengene er til gengæld tydeligvis meget bevidste om produktets kvaliteter, hvilket gør nummeret en anelse mere festligt og underholdende end ellers.

4.       MIND YOUR MANNERS (FEAT. ICONA POP)
Icona Pop har en meget ikonisk stemme, som er meget høj og lidt barnlig, så den passer rigtig fint ind på en Chiddy Bang udgivelse. Xaphoon har taget hendes sang ”Manners”, og givet den en stor indsprøjtning af energi, fest og farver. Albummets første single har et fedt karakteristisk vokalsample og et energisk og godt beat og Chiddy fremviser et glimrende flow, der står godt til produktionen.

5.       RAY CHARLES
Baggrunden for dette nummer ret latterlig, da Chiddy åbenbart valgte at freestyle om Ray Charles, fordi han så sin bror falde i søvn efter at have røget sig skæv. Ray Charles ender derfor også med at blive en metafor for at ryge sig skæv og behøve solbriller for at skjule det. Det er sådan set et glimrende nummer, og jeg blev da positivt overrasket, da jeg også hørte det i radioen for nogle uger siden, men jeg må indrømme, at jeg alligevel ikke helt føler nummeret.

6.       DOES SHE LOVE ME?
Chiddy’s omkvæd er forfærdelig kedeligt, og jeg ville virkelig ønske, at Xaphoon havde udvidet brugen af det interessante vokalsample, og fyret det af i stedet. Beatet er langsommere og mere reflekterende end før, og sammen med det velplacerede sample giver det en fantastisk og rolig produktion, der åbner op for mange nye muligheder. Chiddy’s vers er fine, og emneskiftet (som indikeret af titlen) er tidsmæssigt velvalgt, da albummet med dette alternative nummer formår at forblive friskt. Det er et godt nummer, men det kunne desværre have været bedre.

7.       RUN IT BACK (FEAT. SHIRAZI)
Omvendt er omkvædet noget af det bedste ved dette nummer, da Shirazi synger nogle meget fængende og simple linjer, mens den elektroniske produktion er mindre interessant, og Chiddy stadig ikke kan redde nummeret på egen hånd. Chiddy går også lidt i selvsving før andet vers, hvilket på ingen måde gavner nummeret. Kedeligt nummer, for så godt er omkvædet altså heller ikke.

8.       OUT 2 SPACE (FEAT. GORDON VOIDWELL)
Titlen beskriver perfekt dette nummer, da der er en klar rum- og futuristisk vibe over produktionen, der muligvis henter lidt inspiration fra Cannibal Ox. Endnu en gang har Xaphoon samplet en kvinde i omkvædet, og selvom hun matcher temaet rimeligt, så lyder det til afveksling ikke særlig godt. Chiddy Bang har flere referencer til rummet (og afslører i øvrigt typiske inspirationskilder så som Jay-Z og Eminem), så nummeret er stilistisk gennemført, men det lyder bare ikke særlig godt.

9.       WHATEVER WE WANT
Albummets titler er faktisk generelt meget sigende, og i dette tilfælde skal man derfor ikke forvente det store af lyrikken. Fornuftigt nok, da det ikke byder på noget, vi ikke allerede har hørt på albummet. Chiddy er glad for sine joints, så som omkvædet indikerer, er det hvad han vil ryge og rappe om. Xaphoon bidrager dog med et af albummets bedste beats, og omkvædet er kort og godt, så nummeret er alligevel ret godt.


10.   INTERLUDE
Gruppen forsøger at lave en ”Kanye West” (hvilket for en sjælen gang ikke er synonym med at skabe en scene) med denne pendant til mellemspillet fra My Beautiful Dark Twisted Fantasy. Det er en svær udfordring at tage på sig, og det lykkedes heller ikke helt, da dette nummer er en kende fantasiløst og kedeligt i forhold til. Det er dog alligevel et nydeligt stykke musik, hvilket blot efterlader mig en smule skuffet over at det fabelagtige violinsample ikke følger med over i næste nummer.

11.   TALKING TO MYSELF
Dette kærlighedsnummer bliver i instanser en smule for kommercielt. Nummeret fungerer rigtig godt i versene, men i omkvædet bliver det lige en tand for festligt pga. det lidt billige (dog meget sigende) sample og udviklingen af instrumenteringen, hvilket ikke passer til det mere seriøse (ikke meget mere dog) emne. Den lange slutning er jeg heller ikke så meget for. Nummeret er dog alligevel udmærket, og gruppen fortjener i øvrigt en cadeau for at stave denne titel korrekt.

12.   HAPPENING (FEAT. VV BROWN)
Jeg kunne godt lide det skingre, kvindelige sample i “Mind Your Manners”, og det samme gælder for VV Brown’s medbragte vokal. Produktionen er generelt meget fed, men alligevel virker nummeret ikke som det naturlige valg til at være den næste single, da det minder en anelse for meget om førnævnte nummer pga. samplet. Resten af produktionen er meget anderledes dog, så måske det kunne fungerer. Chiddy virker i øvrigt til at løbe hurtigt tør for vers, da slutningen oftest altid er omkvædet gentaget en del gange med lidt ad-libs fra Chiddy, og i nogle tilfælde med en bridge inkluderet som i dette nummer, og nummeret er alligevel ikke engang særlig langt, så det er ret ærgerligt.

13.   BABY ROULETTE (FEAT. TRAIN)
Baby Roulette er ifølge Urban Dictionary en temmelig obskur og forstyrrende aktivitet, hvori en kvinde bliver forsøgt befrugtet med sæd fra evt. seks forskellige partnere på en gang. Heldigvis er Chiddy’s forståelse af begrebet noget anderledes, så nummeret er rimelig nøgternt. ”Baby Roulette” er i øvrigt genbrug fra gruppens seneste mixtape, og selvom Train’s omkvæd er rigtig godt, så var det nu ikke nødvendigt at smide nummeret på Breakfast også.

14.   4TH QUARTER
Det lyder som et moderne, kommercielt bud på et hårdt nummer, hvilket er alt andet end positivt ment. Indledningen og omkvædet er forfærdeligt, og selvom drumbreaket er temmelig engagerende i versene, og Chiddy forsøger sig med en mere personlig vinkel, så er der altså ikke noget at gøre. Dette nummer er ikke godt, hvilket mest af alt kan tilskrives Xaphoon.

Chiddy lånte i begyndelsen af sidste år sin vokal ud til gruppen You Me At Six, hvilket resulterede i nummeret ”Rescue Me”. Hvis man har købt UK udgaven af Breakfast, så får man dette nummer med som en bonus.

15.   RESCUE ME (BONUS TRACK) (YOU ME AT SIX FEAT. CHIDDY)
Jeg kan godt lide, at Chiddy forsøger sig med intens historiefortælling, og jeg undrer mig over, at det ikke er noget han praktiserer noget mere, da det fungerer ret godt. At resten af nummeret så er typisk, anonymt og kommercielt pop, er til gengæld ret ærgerligt, og selvom Chiddy Bang er meget radiovenlige, har de alligevel en personlig stil, så ikke overraskende passer nummeret slet ikke ind på albummet. Det kunne aldrig være mere end et bonusnummer.

AFSLUTTENDE KOMMENTAR: Breakfast minder meget om almene popalbums, da numrene har en typisk popstruktur med vers på 16 bars og et fængende omkvæd, men albummet skiller sig alligevel ud, da Xaphoon’s produktioner er overvejende varierede og spændende – også selvom de fleste holder sig inde for albummets slående og glade humør. De mange vokalsamples er desuden uden tvivl en af produktionens bedste elementer, da drumbreaksne ikke nødvendigvis er lige interessante altid. Chiddy løber med på produktionens fastsatte stemning, så de enkelte numre er ofte godt sammensatte, men han imponerer mig ikke just med sin lyrik. Breakfast skal derfor høres for de gode, muntre og varme produktioner og Chiddy, der flydende men en anelse ubemærket følger med. Lyder det lovende, så køb da albummet.

BEDSTE NUMRE: "Breakfast"; "Handclaps & Guitars"; ”Mind Your Manners”; “Whatever We Want”; “Happening”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar