De fleste bands
udvikler sig fra album til album, men når medlemmerne begynder at vokse fra
hinanden, er en opløsning sjældent langt væk. Paradoksalt har en stor del af
OutKast’s udvikling dog altid været, at kløften mellem duoens medlemmer er
blevet større og dybere. Man kan undre sig lidt over, hvorfor André 3000 og Big
Boi i første omgang overhovedet valgte at danne en hip-hop gruppe sammen, da
det løbende går op for både dem og lytteren, hvor lidt de egentligt har til
fælles. Svaret er dog ganske simpelt, da de på en eller anden måde alligevel er
lykkedes med at lave noget uhyre fængende musik.
Således blev man på debuten Southernplayalisticadillacmuzik introduceret for et par sydstatsrappere, der snakkede om cadillacs og pimps men også bragte noget utvetydigt socialrealistisk materiale til bordet. Mere eller mindre sydens svar på gangstarap, hvilket var noget Boi trivedes rigtig godt i, men det samme gjorde sig ikke just gældende for kammeraten Dre, der lød utilpas midt i pimpsnakken.
Three Stacks
overtalte derfor sin medrapper til at skabe noget mindre stereotypisk og i
stedet mere intelligent og virkelighedstro rap. Boi var ikke klar til helt at
give slip på sin stil endnu, men ikke desto mindre tog duoen en helt anden
retning med efterfølgeren ATLiens.
Imaget som gadestrejfende pimps blev slet og ret skiftet ud med et billede af
to eftertænksomme og eksperimentelle visionære; fremmede i sydens hip-hop.
Produktionen og leveringen var under kontrol, men lyrisk kunne duoen godt
præstere mere storslåede og emnebehandlende numre, hvilket de så gjorde et par
år efter med Aquemini, der ydermere
også så produktionen blive mere eksperimentel men også lidt mindre
sammenhængende.
Endnu mere
eksperimentelle blev de med Stankonia,
hvor de valgte at bringe flere mærkbare elektroniske elementer ind i produktionen,
hvilket skabte et mere digitalt lydbillede. Alt taget i betragtning havde
fyrene end til nu formået at holde forholdsvis sammen på en fælles stilistisk
front, men sammen med den endnu mere atypiske produktion fulgte også et større skel mellem
de to hovedpersoner. Boi holdt lidt tilbage, mens Dre fløj derud af. Stankonia er derfor et temmelig skizofrent
lyt, og af den grund valgte fyrene derfor at prøve sig af med soloalbums næste
gang.
Denne dybe adskillelse
affødte dobbeltalbummet Speakerboxxx/The
Love Below, der indeholder et soloalbum fra hvert medlem. Boi og 3K har
derfor haft ganske lidt med hinanden at gøre i udarbejdelsen af produktet,
hvilket i høj grad kommer til udtryk i musikken. Boi tager inkorporeringen af
elektronisk musik endnu længere og byder på introspektiv rap krydret med en
smule pimpsnak, mens Dre tager sin musik i en helt anden retning, da hans halvdel byder på sang og soul.
Hvordan
skulle duoen nogensinde kunne finde sammen igen efter dette? Angiveligt med
filmen Idlewild og det dertilhørende
soundtrack. Desværre vidner pladen om alt andet en reel tilbagevending til det
tidligere OutKast – f.eks. optræder de to herrer primært hver for sig. Hvad
fremtiden byder, er ikke til at vide, for selvom der jævnligt bliver lovet et
egentligt comeback, så skal jeg se det, før jeg tror på det. I det mindste er glæden
ved at rappe dog tilsyneladende ved at vende tilbage igen for André. Et skridt den rigtige vej.
Bedste albums:
6.
Idlewild
(2006, Soundtrack)
Bliver dette overhovedet betragtet som et OutKast album?
5.
Southernplayalisticadillacmuzik
(1994)
Duoen toppede med deres andet album, ATLiens, hvorefter niveauet stille faldt, men hvor efterlader det debuten?
Lige her med et godt stykke til 6. pladsen.
4.
Speakerboxxx/The
Love Below
(2003)
Duoen er praktisk talt opløst, hvilket resulterer i to
alsidige soloalbums med nogle underholdende skæringer, der dog aldrig når samme
niveau som de tidligere, egentlige kollaborationer.
3.
Stankonia
(2000)
Et temmelig elektronisk album med en deraf ret eksperimentel
lyd. Kvaliteten varierer noget med alt fra halvlunkne skæringer til mindre
mesterværker, men gennemsnittet er udmærket.
2.
Aquemini
(1998)
De mange tematiserede og distinktive numre gør albummet en
værdi kandidat til tronen, men den overhales altså lige nøjagtigt indenom af…
1.
ATLiens
(1996)
Det eneste af duoens albums jeg kan høre igennem med stor
fornøjelse fra start til slut. Hver gang.
Mens rangeringen af de forskellige albums forløb temmelig
nemt, så var det straks værre med de enkelte numre. Altså ligesom alle gange
før. Det kan ikke være nogen overraskelse nu, at jeg favoriserer duoens
sluthalvfemserperiode, hvor de både var sultne, ambitiøse og tilpas eksperimentelle,
så hele 16 af listens tyve numre stammer fra enten ATLiens eller Aquemini.
De sidste 4 pladser bliver domineret af Stankonia,
så det er i grunden ikke en særlig alsidig liste. På sin egen lidt ekstreme
måde repræsenterer den dog fint mit syn på duoens diskografi. (Lidt karikeret, da Southernplayalisticadillacmuzik ellers
også har sine øjeblikke.)
Bedste numre:
20.
“Y'All Scared”
(Aquemini)
Det bedste af duoens posse-cuts med Goodie Mob.
19.
“Babylon”
(ATLiens)
Simpelt men fængslende.
18.
“Hey Ya”
(Speakerboxxx/The Love Below)
Et af duoens mest opmuntrende og festlige numre, og så lyder
det samtidig fantastisk godt.
17.
“Rosa Parks”
(Aquemini)
Fængende og mere alvorligt end man umiddelbart skulle tro.
16.
“So Fresh, So Clean”
(Stankonia)
De fremgår bare så overlegne her. Nonchalant på den fede
måde.
15.
“Elevators (Me and You)”
(ATLiens)
Det lyder sgu meget godt.
14.
“Return of the “G””
(Aquemini)
OutKast vendte tilbage med masser af attitude.
13.
“B.O.B”
(Stankonia)
Energiniveauet er ekstremt højt med denne her.
12.
“Wailin’”
(ATLiens)
En lidt alternative og pudsig skæring, som Kanye West
muligvis har ladet sig inspirere lidt af.
11.
“13th Floor/Growing Old”
(ATLiens)
En smuk måde at slutte ATLiens
af på.
10.
“Skew It on the Bar-B”
(Aquemini)
Denne kollaboration med Raekwon er overraskende
velfungerende, ikke mindst grundet det engagerende beat.
9.
“Aquemini”
(Aquemini)
Et fabelagtigt titelnummer.
8.
“Da Art of Storytellin’, Pt. 1”
(Aquemini)
Bestemt noget fedt historiefortælling.
7.
“Mrs. Jackson”
(Stankonia)
Der var rent faktisk en rigtig god grund til, at dette blev lidt af et hit for duoen.
6.
“E.T. (Extraterrestrial)”
(ATLiens)
Det er imponerende, så vel titlen beskriver dette nummer.
5.
“Jazzy Belle”
(ATLiens)
OutKast viser deres mere modne og kritiske side.
4.
“Wheelz of Steel”
(ATLiens)
Beatet er utroligt fængslende.
3.
“Two Dope Boyz (In a
Cadillac)”
(ATLiens)
Klassisk omkvæd plus nummeret fungerer som en god overgang
fra debuten.
2.
“Da Art of Storytellin’, Pt.
2”
(Aquemini)
Drengene skaber en intens og gribende stemning.
1.
“ATLiens”
(ATLiens)
Dette nummer er bare så fantastisk fængende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar