Hej, og velkommen til min blog. Jeg vil blogge om lidt forskelligt, men fællesnævneren vil oftest være hip-hop. Så med lidt forskelligt menes der dansk, amerikansk og andet udenlandsk, godt og dårligt og kendt og mindre kendt hip-hop. Det værerende i form af en top 5, en analyse, en anmeldelse eller noget helt andet. Jeg vil lægge ud med en anmeldelse af Clemens' debutalbum.
Clemens Legolas Telling
 flyttede til Jylland i en ung alder, hvor han stødte på L:Ron:Harald, 
som tog ham under sine vinger. Han gik under navnet MC Clemens først, da det gav associationer til MC Einar, og pga. selvsamme associationer senere blot Clemens (MC vender dog stadig tilbage i ny og næ). I Jylland lærte Clemens de nødvendige 
færdigheder, der skulle sikre ham en titel som Danmarks Mester i rap. I 
1997 udgav Clemens så sin debut - kun to dage efter sin 18-års 
fødselsdag.
Jeg har i mit hoved ofte sammenlignet Clemens med 
Eminem, som først fik succes to år senere (paralleller kan også trækkes til Biggie og hans selvmordstanker) . Dette skyldes Clemens' 
selvironi og vilde (til tider morderiske og/eller mentalt forstyrret) 
fortællinger, men også fordi Clemens for over 10 år siden, hvis ikke 
nødvendigvis en pioneer, var et markant højdepunkt ud af flere i (dansk)
 rap.
Og her er hvorfor...
1. INTRO
Kort intro... Den sætter dog unægtelig en dyster stemning, hvilket der 
følges op på på næste nummer. Men en mystisk unødvendig mørk intro, da 
den langt fra repræsenterer det fulde billede af albummet.
2. DEN LYRISKE 9MM
Den dystre stemning fortsætter, når Clemens deler øretæver ud. Et nummer
 der blot lyder lidt som en freestyle over et meget råt beat, der får 
produktionen til at lyde billig. Alligevel er nummeret dog dejligt 
stemningsfuldt og har et fængende omkvæd.
3. HR. BETJENT
Clemens' første fortælling. Teksten er sjov og velskrevet og selvom 
handlingen hurtigt skrider frem, lykkedes det ikke desto mindre Clemens 
at berette uden problemer. Beatet er desuden (allerede modsat introen) 
meget opstemt foruden at være godt produceret og rart i øregangene.
4. EN BLÅTONET GRÅZONE
På dette halvt instrumentalnummer hører vi om Clemens' såkaldte 'indre
 krig' og ønsket om at ende sit liv. Man skal sandsynligvis ikke tage 
mange af hans linjer seriøse og nummeret kan derfor virke enten 
overdrevent eller bare unødvendigt. Dog ligger det sig pænt op af det 
næste nummer.  Men på grund af beatet og leveringen er nummeret heller 
ikke dårligt alene.
5. FLAKKER RUNDT & SNAKKER ONDT
Endnu en fortælling. Denne gang får vi et kig ind i Clemens' vanvittige 
fantasi, som indbefatter selvmord og djævlen. Teksten er sjov og endnu 
en gang velskrevet. Der er også nogle interessante rim. At skrive sjove 
og fiktive historier er helt klart en af Clemens' spidskompetencer. Her 
får han virkelig lov til at folde sig ud.
6. INTERLUDE
Skit. Den introducerer blot næste nummer.
7. LAD OS FESTE
Hmm... En festsang. Men han skal vel sælge nogle albums.
Nummeret er vildt kedeligt. Teksten og rimene er ikke meget værd. Selv Clemens lader til at være ligeglad med nummeret.
8. PROBLEMA (FEAT. ZLATKO "MILO" BURIC)
Endnu en skit, som igen blot introducerer næste nummer. Ikke særlig nødvendig, da næste nummer taler helt for sig.
9. REGNSKABETS TIME
Jeg har læst at titelnummeret ofte er blandt et albums dårligste. Dette 
er bestemt ikke gældende på Regnskabets Time. Clemens er tilbage i 
højeste gear og giver den gas, mens han disser samtlige rappere, der 
havde succes før Clemens. Og selvom langt fra alt kritikken er 
berettiget, så er det et meget interessant rant. Bozzy Bo har dårligt 
flow? Næh, det vil jeg ikke mene. Nogle af hans diss' er dog også lidt 
letkøbte, som når RBC og MC Einar står for skud. MC Einar havde ikke 
været aktiv i flere år, og på grund af at de var med i rappens spæde år,
 var deres materiale selvsagt for længst forældet (uden vildt meget 
ynde). Til gengæld er RBC disset spot on...
Nummeret har nogle interessante rim og ikke mindst metaforer. Specielt 
den gennemgående 'blodtransfusion' er smart. Clemens flow er super (som 
altid), dog har nummeret en uheldig og meget MEGET unødvendig slutning.
10. MENS VI VENTER (INTERLUDE)
Lidt ligegyldig rap...
11. DEM IKK' KLAR (FEAT. KIDNAP)
Clemens får selskab af Kidnap Loge, som blandt andre indbefatter Ataf 
(der også går under sine initialer AMK). Endnu et nummer af slagsen 'du 
kan intet - vi er de bedste', som løber godt 3 minutter. Deres 
grammatiske færdigheder er dog deres mindste problem, da nummeret bare 
ikke er interessant, forhold til hvad der ellers er på albummet. Der er 
nogle gode rim, mest af alt af Clemens, som stjæler showet, men beatet 
knuser lidt et hvert håb.
12. 90'ER TENDENSER (FEAT. AMK)
Endnu en gang gæster Ataf og selvom beatet ikke vinder nogle priser er 
det trods alt bedre end det forrige. Til gengæld leder det også tankerne
 hen mod 90'erne, så måske beatet er meget passende.
Teksten er interessant, da vi hører om Clemens 'hverdag', som den 
sikkert så ud dengang og ikke mindst om Atafs opvækst og kamp for penge.
 Selvom Clemens lyder bedre, så er Ataf nummerets mest 
interessante med hans velskrevne tekst. Som sagt en ucensureret tekst 
om, well, livet. Noget man måske kunne savne hos Clemens...
13. FANGET AF FORTIDEN
...og dog. Her får vi nemlig noget mere at vide om vores vært; hans 
problemer og udnyttelse af kvinder. Desuden dukker selvmordstankerne op 
igen, så måske Clemens har været mere åben end først antaget.
Men nummeret er et interessant kig ind i Clemens hoved og hans forhold 
til det modsatte køn. God og modig tekst, mens beatet igen har en noget 
upoleret lyd. Men Clemens får det til at fungere.
14. STRANDVASKER
Clemens er i fortællehumør endnu en gang. Desuden dør han også endnu 
engang i dette nummer. Hvordan han døde fortælles gennem en kort 
historie om kriminalitet, stoffer og piger. Beatet er kun okay.
15. DE TRE LOKUMSPOETER (FEAT. JOKEREN & BLÆS BUKKI)
Hvad får man, når man blander et super fedt beat med tre solide og 
anerkendte MCs? Svaret er "De Tre Lokumspoeter". Clemens får helt sikkert 
kamp til stregen af både Jokeren (DGP) og Blæs Bukki (Malk De Koijn). 
Jeg vil faktisk mene, at Clemens leverer det mindst interessante vers. 
Men heey, hvad skal man stille op mod linjer som "ligeså kold i røven, 
som en gadeluder i december".
16. EN HEL NORMAL NAT
Endnu en fortælling men denne gang om alle andre end Clemens selv. 
Clemens forklarer hvordan en hel normal nat kan gå helt gal. Teksten er 
en interessant refleksion af hverdagen, men lider i længden under
 at Clemens ikke selv direkte er indblandet.  Endnu en gang er beatet et
 af albummets billigere, mindre interessante beats med sin meget 
upolerede klang, hvilket uheldigvis gør nummeret let at skippe.
17. PSYKOPAT PÅ FRI FOD
Åh shit, psykopat på fri fod!
For nogle år siden, nok omtrent tidspunktet for albummets udgivelse, 
hørte jeg dette nummer for første gang. Jeg elskede den vanvittige tekst
 og gør det stadig i dag. Beatet er fedt og komplementerer både Clemens 
og teksten på fornemmeste vis, som foruden at være sindssyg også 
samtidig er hylende morsom. Jep, det er i dette nummer, at Bubber bliver
 parteret, brændt og jeg ved ikke hvad. Fantastisk måde at slutte 
albummet af på.
Eller vent nu lige...
18. REGNSKABETS TIME (REMIX)
Samme nummer som tidligere, blot med en langt mindre interessant produktion. *stop*
AFSLUTTENDE KOMMENTAR:
 Regnskabets Time er en af de stærkeste danske hip-hop debuter 
nogensinde. Clemens' hang til fiktion og vold danner rammerne for nogle 
meget gode numre, og selvom der er nogle svipsere (primært på 
produktionsfronten) kan albummet kun anbefales. Men lad dig ikke narre 
af introen; albummet er langt fra så dystert som Clemens muligvis vil 
have os til at tro. Clemens er bare generelt en god rapper, så selvom et
 nummer umiddelbart ikke er interessant, kan han godt gøre et lyt værd.
Clemens
 har kigget amerikansk hip-hop i sømmene og udarbejdet sit eget bud på, 
hvordan hip-hopen burde lyde på dansk. Resultatet er denne ganske solide
 debut.
Køb nu.
BEDSTE NUMRE: "Hr. Betjent"; "Flakker Rundt & 
Snakker Ondt"; "Regnskabets Time"; "90'er Tendenser"; "De Tre 
Lokumspoeter"; "Psykopat På Fri Fod"

 
Ingen kommentarer:
Send en kommentar