10 november 2011

Clemens - Regnskabets Time (1997)

Hej, og velkommen til min blog. Jeg vil blogge om lidt forskelligt, men fællesnævneren vil oftest være hip-hop. Så med lidt forskelligt menes der dansk, amerikansk og andet udenlandsk, godt og dårligt og kendt og mindre kendt hip-hop. Det værerende i form af en top 5, en analyse, en anmeldelse eller noget helt andet. Jeg vil lægge ud med en anmeldelse af Clemens' debutalbum.



Clemens Legolas Telling flyttede til Jylland i en ung alder, hvor han stødte på L:Ron:Harald, som tog ham under sine vinger. Han gik under navnet MC Clemens først, da det gav associationer til MC Einar, og pga. selvsamme associationer senere blot Clemens (MC vender dog stadig tilbage i ny og næ). I Jylland lærte Clemens de nødvendige færdigheder, der skulle sikre ham en titel som Danmarks Mester i rap. I 1997 udgav Clemens så sin debut - kun to dage efter sin 18-års fødselsdag.

Jeg har i mit hoved ofte sammenlignet Clemens med Eminem, som først fik succes to år senere (paralleller kan også trækkes til Biggie og hans selvmordstanker) . Dette skyldes Clemens' selvironi og vilde (til tider morderiske og/eller mentalt forstyrret) fortællinger, men også fordi Clemens for over 10 år siden, hvis ikke nødvendigvis en pioneer, var et markant højdepunkt ud af flere i (dansk) rap.
Og her er hvorfor...

1. INTRO
Kort intro... Den sætter dog unægtelig en dyster stemning, hvilket der følges op på på næste nummer. Men en mystisk unødvendig mørk intro, da den langt fra repræsenterer det fulde billede af albummet.

2. DEN LYRISKE 9MM
Den dystre stemning fortsætter, når Clemens deler øretæver ud. Et nummer der blot lyder lidt som en freestyle over et meget råt beat, der får produktionen til at lyde billig. Alligevel er nummeret dog dejligt stemningsfuldt og har et fængende omkvæd.

3. HR. BETJENT
Clemens' første fortælling. Teksten er sjov og velskrevet og selvom handlingen hurtigt skrider frem, lykkedes det ikke desto mindre Clemens at berette uden problemer. Beatet er desuden (allerede modsat introen) meget opstemt foruden at være godt produceret og rart i øregangene.

4. EN BLÅTONET GRÅZONE
På dette halvt instrumentalnummer hører vi om Clemens' såkaldte 'indre krig' og ønsket om at ende sit liv. Man skal sandsynligvis ikke tage mange af hans linjer seriøse og nummeret kan derfor virke enten overdrevent eller bare unødvendigt. Dog ligger det sig pænt op af det næste nummer. Men på grund af beatet og leveringen er nummeret heller ikke dårligt alene.

5. FLAKKER RUNDT & SNAKKER ONDT
Endnu en fortælling. Denne gang får vi et kig ind i Clemens' vanvittige fantasi, som indbefatter selvmord og djævlen. Teksten er sjov og endnu en gang velskrevet. Der er også nogle interessante rim. At skrive sjove og fiktive historier er helt klart en af Clemens' spidskompetencer. Her får han virkelig lov til at folde sig ud.

6. INTERLUDE
Skit. Den introducerer blot næste nummer.

7. LAD OS FESTE
Hmm... En festsang. Men han skal vel sælge nogle albums.
Nummeret er vildt kedeligt. Teksten og rimene er ikke meget værd. Selv Clemens lader til at være ligeglad med nummeret.

8. PROBLEMA (FEAT. ZLATKO "MILO" BURIC)
Endnu en skit, som igen blot introducerer næste nummer. Ikke særlig nødvendig, da næste nummer taler helt for sig.

9. REGNSKABETS TIME
Jeg har læst at titelnummeret ofte er blandt et albums dårligste. Dette er bestemt ikke gældende på Regnskabets Time. Clemens er tilbage i højeste gear og giver den gas, mens han disser samtlige rappere, der havde succes før Clemens. Og selvom langt fra alt kritikken er berettiget, så er det et meget interessant rant. Bozzy Bo har dårligt flow? Næh, det vil jeg ikke mene. Nogle af hans diss' er dog også lidt letkøbte, som når RBC og MC Einar står for skud. MC Einar havde ikke været aktiv i flere år, og på grund af at de var med i rappens spæde år, var deres materiale selvsagt for længst forældet (uden vildt meget ynde). Til gengæld er RBC disset spot on...
Nummeret har nogle interessante rim og ikke mindst metaforer. Specielt den gennemgående 'blodtransfusion' er smart. Clemens flow er super (som altid), dog har nummeret en uheldig og meget MEGET unødvendig slutning.

10. MENS VI VENTER (INTERLUDE)
Lidt ligegyldig rap...

11. DEM IKK' KLAR (FEAT. KIDNAP)
Clemens får selskab af Kidnap Loge, som blandt andre indbefatter Ataf (der også går under sine initialer AMK). Endnu et nummer af slagsen 'du kan intet - vi er de bedste', som løber godt 3 minutter. Deres grammatiske færdigheder er dog deres mindste problem, da nummeret bare ikke er interessant, forhold til hvad der ellers er på albummet. Der er nogle gode rim, mest af alt af Clemens, som stjæler showet, men beatet knuser lidt et hvert håb.

12. 90'ER TENDENSER (FEAT. AMK)
Endnu en gang gæster Ataf og selvom beatet ikke vinder nogle priser er det trods alt bedre end det forrige. Til gengæld leder det også tankerne hen mod 90'erne, så måske beatet er meget passende.
Teksten er interessant, da vi hører om Clemens 'hverdag', som den sikkert så ud dengang og ikke mindst om Atafs opvækst og kamp for penge. Selvom Clemens lyder bedre, så er Ataf nummerets mest interessante med hans velskrevne tekst. Som sagt en ucensureret tekst om, well, livet. Noget man måske kunne savne hos Clemens...

13. FANGET AF FORTIDEN
...og dog. Her får vi nemlig noget mere at vide om vores vært; hans problemer og udnyttelse af kvinder. Desuden dukker selvmordstankerne op igen, så måske Clemens har været mere åben end først antaget.
Men nummeret er et interessant kig ind i Clemens hoved og hans forhold til det modsatte køn. God og modig tekst, mens beatet igen har en noget upoleret lyd. Men Clemens får det til at fungere.

14. STRANDVASKER
Clemens er i fortællehumør endnu en gang. Desuden dør han også endnu engang i dette nummer. Hvordan han døde fortælles gennem en kort historie om kriminalitet, stoffer og piger. Beatet er kun okay.

15. DE TRE LOKUMSPOETER (FEAT. JOKEREN & BLÆS BUKKI)
Hvad får man, når man blander et super fedt beat med tre solide og anerkendte MCs? Svaret er "De Tre Lokumspoeter". Clemens får helt sikkert kamp til stregen af både Jokeren (DGP) og Blæs Bukki (Malk De Koijn). Jeg vil faktisk mene, at Clemens leverer det mindst interessante vers. Men heey, hvad skal man stille op mod linjer som "ligeså kold i røven, som en gadeluder i december".

16. EN HEL NORMAL NAT
Endnu en fortælling men denne gang om alle andre end Clemens selv. Clemens forklarer hvordan en hel normal nat kan gå helt gal. Teksten er en interessant refleksion af hverdagen, men lider i længden under at Clemens ikke selv direkte er indblandet. Endnu en gang er beatet et af albummets billigere, mindre interessante beats med sin meget upolerede klang, hvilket uheldigvis gør nummeret let at skippe.

17. PSYKOPAT PÅ FRI FOD
Åh shit, psykopat på fri fod!
For nogle år siden, nok omtrent tidspunktet for albummets udgivelse, hørte jeg dette nummer for første gang. Jeg elskede den vanvittige tekst og gør det stadig i dag. Beatet er fedt og komplementerer både Clemens og teksten på fornemmeste vis, som foruden at være sindssyg også samtidig er hylende morsom. Jep, det er i dette nummer, at Bubber bliver parteret, brændt og jeg ved ikke hvad. Fantastisk måde at slutte albummet af på.
Eller vent nu lige...

18. REGNSKABETS TIME (REMIX)
Samme nummer som tidligere, blot med en langt mindre interessant produktion. *stop*

AFSLUTTENDE KOMMENTAR: Regnskabets Time er en af de stærkeste danske hip-hop debuter nogensinde. Clemens' hang til fiktion og vold danner rammerne for nogle meget gode numre, og selvom der er nogle svipsere (primært på produktionsfronten) kan albummet kun anbefales. Men lad dig ikke narre af introen; albummet er langt fra så dystert som Clemens muligvis vil have os til at tro. Clemens er bare generelt en god rapper, så selvom et nummer umiddelbart ikke er interessant, kan han godt gøre et lyt værd.
Clemens har kigget amerikansk hip-hop i sømmene og udarbejdet sit eget bud på, hvordan hip-hopen burde lyde på dansk. Resultatet er denne ganske solide debut.
Køb nu.

BEDSTE NUMRE: "Hr. Betjent"; "Flakker Rundt & Snakker Ondt"; "Regnskabets Time"; "90'er Tendenser"; "De Tre Lokumspoeter"; "Psykopat På Fri Fod"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar