03 januar 2012

Black Sheep - A Wolf In Sheep's Clothing (1991)


Andres Titus og William McLean, bedre kendt som henholdsvis Dres og Mista Lawnge, voksede begge op i New York, hvor de gav den som henholdsvis MC og DJ – men ikke sammen. Dres’ og Mista Lawnge’s veje skulle nemlig først krydses, da deres familier flyttede til North Carolina. Her mødte de hinanden, og dannede i 1989 gruppen Black Sheep, som signede til Mercury/PolyGram Records. Forinden dette dog blev aktuelt, blev Mista Lawnge i sin søgen efter en pladekontrakt i New York introduceret til Mike Gee fra Jungle Brothers, hvormed han og senere gruppen blev tilknyttet det nyligt stiftede Native Tongues kollektiv, hvor de i egne øjne var det sorte får.

To år efter gruppens fødsel udgav de deres debut, som viste sig at være noget af en succeshistorie. Det nåede op i top 30 på Billboard 200, og havde efter tre år solgt mere end 500.000 eksemplarer. Derefter lykkedes det også Dres, at starte sit eget datterpladeselskab med nye kunstnere, hvorpå et album blev udgivet i 1994. Senere samme år udkom Black Sheeps andet album dog, og de glade dage var desværre ovre.

Men det er også lige meget nu, da det i dag skal handle om deres debutalbum med den smarte titel A Wolf In Sheep’s Clothing. Et imponerende album, der ligesom det affilierede kollektiv, Native Tongues, tager afstand fra den dengang opblomstrende og populære gangstarap, og sågar går så langt som til at lave grin med den. Men der stopper lighederne så også.

1.       INTRO
Dres præsenterer gruppen som det sorte får i Native Tongues, pga. deres anderledes og hårde aktiviteter. Der bliver smurt tykt på, hvilket fører os videre til næste nummer.

2.       U MEAN I’M NOT
Dres fortæller med en meget vred stemme, hvordan han dræber sin familie over et Geto Boys-agtigt beat. Så måske er gruppen faktisk ”hard”? Nej, ikke hvis man lige giver sig tid til at høre det korte nummer færdigt. Introduktionen til gruppen er derfor grotesk misvisende og morsom, da Black Sheep, som man vil huske dem som, først rigtigt viser sit sande ansigt på næste nummer. De er nemlig ikke gangstas, men deres tekstunivers har tog fællestræk med den mere beskidte del af hip-hop modsat resten af Native Tongues, hvilket man løbende vil lade sig bemærke.

3.       BUTT IN THE MEANTIME
Den positive og opløftende stemning, som normalt kendetegner Native Tongues udgivelser, rammer én direkte i hovedet i det øjeblik beatet begynder at køre. De to første numre på albummet er derfor meget forskellige, hvilket jeg altid er en stor tilhænger af, da det bl.a. giver et godt førstehåndsindtryk. Omkvædet er dog alt for afslappende, repetitivt og generelt dårligt, og beatet bliver også hurtigt kedeligt.

4.       HAVE U.N.E PULL
Beatet er i samme stil som før, men en smule voldsommere i sin fremtoning, hvilket faktisk klæder gruppen, og specielt hornet i omkvædet er en snedig tilføjelse. Man kan dog godt blive træt af det i længden, men ikke inden for en enkelt gennemspilning. Dres har en fed stemme og et glimrende og til tider småeksperimentelle flow. Chi Ali gæster i øvrigt nummeret med en lille introduktion, men rapper ikke, og er derfor ikke krediteret ovenover. Hvis du nu spekulerer over, hvem Chi Ali mon kan være, så er det bare med at have tålmodighed eller springe direkte ned til det 18. nummer.

5.       STROBELITE HONEY
”I Gotta Go” gentages flere gange hurtigt i omkvædet, men ligesom i Lupe Fiasco’s ”Go Go Gadget” så virker det godt. Desværre er der også placeret en kort skit ind i mellem versene, hvilket er ærgerligt. Dres ønsker at forlade en fornyeligt mødt kvinde, og versene er ret latterlige. Beatet er dog fedt, hvilket alligevel får det til at fungere. Men kun lige.

6.       ARE YOU MAD?
Skit..

7.       THE CHOICE IS YOURS
En af kronjuvelerne på albummet finder man i form af dette nummer, som ikke overraskende også i sin tid blev udgivet som single. Omkvædet er i teorien ret dumt, men er vildt fængende og lyder bare godt. Beatet er også godt, men endnu federe i omkvædet, hvor den får fuld skrue med gode scratches.
Black Sheep stiller ganske simpelt to valgmuligheder op i omkvædet: enten kan man hører dette eller det andet. Heldigvis har jeg intet imod at fortsætte med dette.

8.       TO WHOM IT MAY CONCERN
Trommerne er geniale herpå, men jeg er virkelig også en sucker for rastløse og umiddelbart ustrukturerede trommemønstre. Resten af instrumenteringerne er dog også med til at skabe det gode, hele billede. De mærkelige stønnelyde indimellem versene er irriterende ja, men Dres lyder super godt over beatet, så hvad gør det? Det holder nummeret fra at være perfekt, men det er stadig godt.

9.       SIMILAK CHILD
Dres forsøger at score en pige, men jeg ved faktisk ikke, om det lykkedes ham. Men det er næsten også ligegyldigt, da nummerets stærkeste side uden tvivl er dens stilistiske produktion (som leder mine tanker hen mod diverse værker af Kno fra CunninLinguists). Det indledes med et utroligt lækkert guitarriff og nogle få pianoanslag, hvorefter trommerne pludseligt dukker op, for senere flere gange at forsvinde et øjeblik. Derudover er der også lidt hundegøen en gang i mellem, hvilket i starten er yderst effektivt, men i omkvædene bliver lige i overkanten. De første 40 sekunder, før Dres overhovedet gør sin entre, er derfor også de bedste. Men Dres ødelægger dog på ingen måde nummeret. Hvis du undrer dig over, hvad et ”similak child” er, så bliver det i øvrigt også forklaret i nummeret.

10.   TRY COUNTING SHEEP
De mange referencer til deres gruppenavn er i teorien meget sjov, men nogle gange prøver de bare for hårdt. Men det lader generelt til, at teksten skal ignoreres, og at man i stedet skal vende fokusset mod produktionerne og Dres’ behagelige stemme og naturlige flow, hvilket dette nummer altså også er et bevis på. For beatet er skam meget underholdende.

11.   FLAVOR OF THE MONTH
Dres vælger nu – halvvejs igennem albummet – at introducere sig selv til lytteren. Men der er faktisk en ganske rationel forklaring, da gruppen debuterede med dette nummer. Det jazzede beat er ikke-overraskende fedt, og nummeret fungerer generelt som en god introduktion til gruppen, hvilket gør det endnu mere underligt, at det først optræder på albummet nu.

12.   LA MENAGE (FEAT. Q-TIP)
Black Sheep sampler et stykke vokal af Slick Rick til dette nummer, der vil mest af alt kan beskrives som porno på bånd. Og det er ikke engang en skit. Men det dæmpede beat er kedeligt, og linjerne er for absurde. Så hvad fanden laver Q-Tip på netop dette nummer?

13.   L.A.S.M.
Skit.. Dog sjov nok ved første lyt, da ordet ”ho” bliver forsvaret med, at det blot er en forkortelse for ”honey”, og endnu sjovere er modsvaret fra journalisten.

14.   GIMME THE FINGA
Ideen er tynd, men egentligt meget sjov. At teksten i starten så er dårlig er ærgerligt. Det er dog så plat, at det næsten er sjovt. Det bliver dog bedre jo længere man kommer ind i nummeret, og tredje vers er da godt. Produktionsmæssigt er vi igen tilbage i den muntre boldgade, hvilket er fint. Der er i øvrigt et lille, kort mellemspil før andet vers, hvilket bygger op til det næste vers på en lidt dramatisk måde. Udmærket lille tilføjelse.

15.   HOES WE KNOWS
Beatet skifter stil en smule til et mere dystert beat, og selvom jeg ikke har ikke noget i mod noget afveksling, så er jeg bare ikke imponeret over dette nummer. Jeg sætter pris på fløjten, men resten er ikke noget at skrive hjem om.

16.   GO TO HAIL
Skit..

17.   BLACK WITH N.V. (NO VISION)
Dres forsøger sig med nogle få hurtigere bars og en egentligt indholdsrig tekst med substans. Overraskende nok er der også et omkvæd med flere forskellige linjer. Så faktisk er der to overraskelser, da jeg heller ikke troede, at et omkvæd ville komme overhovedet (pga. den personlige tekst, der ofte ellers ender ud i en lang kører), men det er alligevel værdsat, da det faktisk er glimrende ikke mindst pga. samme ordspil som i titlen. Men faktisk er teksten hamrende god hele vejen igennem. Han snakker meget om opvask, men der er selvfølgelig en pointe med det, og specielt hans afrunding på verset er meget fyldestgørende. Derudover er beatet også fedt med sin gode bas. Det her nummer er virkelig fedt.

18.   PASS THE 40 (FEAT. CHI ALI, DIGGEDY DOG, CHRIS & DAVE GOSSETT)
Chi Ali er på tidspunktet for indspilningen af dette nummer max 15 år, hvilket høres tydeligt på hans stemme, som er forfærdeligt underholdende. Specielt når han snakker om pistoler og kvinder samtidig med at han selv nævner, at han er for ung, og at han helst kun skal deltage, når hans mor ikke kigger. Det er simpelthen umuligt, at sende mere end et par små tanker de andres vej. De går så til gengæld udelukkende til Mista Lawnge, som overraskende lægger et udmærket vers, og Dave, som har nogle sjove linjer.

19.   BLUNTED 10
Beatbox som beat er ikke lige mig andet end til en live-optræden. Så nej tak.

20.   FOR DOZ THAT SLEPT
De alternative numre fortsætter her med multiple vokaler, der ikke kommunikerer andet ud end ordene ”fuck you”. Hvad sker der lige? Beatet er dog godt.

21.   THE CHOICE IS YOURS (REVISITED)
Remiks af originalen, men ikke bedre.

22.   YES
Endnu engang optræder Mista Lawnge mere synligt, da han har endnu et vers herpå. Beatet er en lidt anderledes version af beatet på ”Have U.N.E. Pull”, men det er i orden, da beatet er super fedt, og dette nummer faktisk er bedre. En af de små ændringer er, at hornene er det første man hører, hvilket er et godt valg. Begge to har nogle sjove vers, og igen må jeg skrive, at DJ’en faktisk gør et glimrende stykke arbejde bag mikrofonen.

AFSLUTTENDE KOMMENTAR: Black Sheep har produceret røven ud af bukserne med super fede beats, der i sig selv gør albummet værd at lytte igennem. For selvom de fleste skæringer har en positiv vibe, er de alligevel meget forskellige, da de lægger vægt på forskellige elementer og instrumenter. Der hvor de skiller sig mest ud fra resten af Native Tongues er dog tekstuniverset, som er mere eksplicit, nede på gadeplan og mindre opløftende. Teksterne er da heller ikke altid lige underholdende, men de har da sine øjeblikke med gode punchlines og ordspil, og så selvfølgelig nummeret ”Black with N.V. (No Vision)”, som er et fantastisk afbræk fra førnævnte, dominerende fokuspunkter.
Det hele leveres endda med stor overbevisning, så selvfølgelig er A Wolf In Sheep’s Clothing et køb værd.

BEDSTE NUMRE: ”U Mean I’m Not”; The Choice is Yours”; ”To Whom it May Concern”; ”Similak Child”; ”Flavor of the Month”; ”Black with N.V. (No Vision)”; ”Yes”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar