30 marts 2012

Clemens - Ingen Kender Dagen (2012)


Efter udgivelsen af hans inkonsistente mixtape i 2008, gik Clemens mere eller mindre under jorden med deltagelse i enkelte tv-programmer, men to år efter havde han åbenbart alligevel formået at plette sit navn og brand så meget til, at ingen ville have noget med ham at gøre. Det var krisetid for Clemens, og den eneste der tilsyneladende stadig havde hans ryg var manageren, som opstillede et ultimatum for Clemens: enten droppede han sin professionelle rapkarriere eller også skulle han gå mere mainstream end nogensinde før, sværte hans ry fuldstændigt til, tilbagelægge alt integritet og udgive et album særligt til landets klubdjs.

Clemens valgte sidstnævnte mulighed, og sådan begyndte hele møllen med samarbejdet med Kato, Jon Nørgaard og Nexus og udgivelsen af singlerne ”Champion” og ”Fuck Hvor Er Det Fedt (At Være Hip-Hop’er)”, hvoraf sidstnævnte faktisk er Kato’s hit, men det fandt selvfølgelig også vej til Clemens’ sjette album i den ene eller anden form. Ingen Kender Dagen var født, og gamle hits og mikses var fuldt garanteret.

Albummet har været undervejs i mange måneder, og var originalt sat til at blive udgivet sidste sommer, og da dette ikke skete, mistede jeg efterhånden interessen i albummet, og indtil få dage før udgivelsen d. 26. marts var jeg slet ikke klar over at en ny udgivelsesdato var blevet fastslået. Men nu er albummet altså kommet, så her er næste indlæg i min serie med Clemens, og da albummet nok skal sælge rimeligt, er det formegentligt ikke det sidste, du ser til Clemens på denne blog.

1.       CHAMPION (FEAT. JON NØRGAARD)
Albummet lægger ud med Clemens’ store hit fra 2010, som introducerede Danmark for en mere diskoteksvenlig og mainstream Clemens, og i øvrigt var med til at genintroducerer Jon til landet efter hans uheldige færden efter sin sejr i Popstars. Tanken bag nummeret er god, men Clemens leverer nogle utroligt uopfindsomme og uinspirerende linjer med et kedeligt flow, og produktionen lyder synthesized af helvedes til, og forsøger alt for groft at nå ind på landets diskoteker. Jon er muligvis det bedste ved dette nummer, og det siger altså en del.

2.       HAR DET GODT
Drumbreaket skriger af kedeligt og stereotypisk techno, og det i sig selv ødelægger fuldstændigt nummeret. Derudover synger Clemens et fuldstændigt indholdsløst omkvæd fuldt af autotunehjælpemidler, som kun bliver toppet af den forfærdelige bridge. Dette var virkelig ringe, men det skal nok klare sig godt på landets diskoteker. Men de to ting går efterhånden også hånd i hånd.

3.       BYEN SOVER (NØRGAARD & MIKKELSEN MIX)
Dette nummer blev også udgivet som single, og er ligesom flere andre numre på albummet produceret af Nexus, Søren Mikkelsen og Jon Nørgaard. De har valgt at sample Julie Maria’s tre år gamle ”Evelyn”, og hun har såmænd en god stemme, og det kunne muligvis have fungeret, hvis altså bare beatet var fuldstændigt anderledes, og hvis Clemens evt. også droppede sin autotune, kedelige rim og dårlige tekst. Nej, nummeret er nok ikke værd eller muligt at redde.

4.       KLIP
Clemens forsøger sig med noget mørkere, som muligvis skal minde om mandens tidligere materiale, men når denne sammenligning først dukker op i hovedet på mig, så er nummeret omvendt allerede stemplet som et godt forsøg, men ikke en tand mere end det. Produktionen er skam mere dyster, men har ikke formået at kaste den kunstige og elektroniske følelse af sig. Clemens overrasker til tider i nummeret, og lyder faktisk lidt som på Dans Med Døden, så det er jo nok albummets højdepunkt, men det siger desværre ikke så meget.

5.       ET KORT GLIMT
Produktionen følger trenden med uinspirerende og elektroniske instrumenteringer, så den er allerede afskrevet. Clemens har nogle virkelig kedelige og uopfindsomme rim, og så finder han endnu engang autotunefunktionen frem i omkvædet, hvilket jeg oprigtigt ikke forstår formålet med. Forsøger han aktivt at ødelægge sine numre?

6.       INGEN KENDER DAGEN
Endnu en forfærdelig produktion fra de herrer i Nexus, som denne gang inkluderer et omkvæd med Sarah West. Hun synger også godt, og selvom nummeret var tænkt som er kærlighedsnummer, vælger Clemens at snakke om nogle forliste venskaber. Han har umiddelbart gode intentioner, men desværre er han rimelig konsekvent, når det kommer til autotune, så brugen af dette er nu også tydelig i selve versene. Men det er jo nok et af albummets bedre numre. Suk.

7.       VIVA LA MUERTE
Hans rim er simpelthen så ringe, at jeg næsten grinte igennem nummeret, hvilket er en uheldig reaktion, da Clemens vist forsøger at takle et mere seriøst emne; døden. Hans flow er ret irriterende, men til gengæld er produktionen faktisk rimelig forsvarlig, selvom den har en temmelig mystisk rytme. Clemens vil pludselig gerne tages meget seriøst, men det fungerer ikke helt for ham.

8.       DU LEVER DIT LIV
Clemens sang på Dans Med Døden et rørende og meget fint nummer til sin niece, og dette følger han op på nu med… dette. Mens ”Vinder Synger (Din Godnatsang)” kunne forsvares pga. sin meget respektable præmis og Clemens’ oprigtighed, så kan dette ikke andet end at blive skippet så hurtigt som muligt. Clemens smugler også lidt rap ind, og det er klart nummeret højdepunkt, men produktionen er alligevel dårlig, så der er ikke gået så meget tabt. Nummeret er i øvrigt alt for langt, og slutningen er højst unødvendig. Men det var hele nummeret egentligt.

9.       VI EJER NATTEN (FEAT. JON NØRGAARD)
Nummeret følger op på technohelvedet fra ”Har Det Godt”, og Jon bidrager med et lige så dårligt omkvæd (og en endnu værre bridge), som man kan forvente sig af både førnævnte beskrivelse og titlen. Dette er muligvis et af albummets absolutte lavpunkter, hvilket jo altså siger en helt del.

10.   FUCK HVOR ER DET FEDT (AT VÆRE HIPHOP’ER) (FEAT. A’TYPISK, GILLI, ATAF, MASS EBDRUP, KESI & SIVAS) (G-MIX)
Overraskende nok er nummeret ikke længere end fire minutter trods de mange gæsterappere, hvilket er noget af en lettelse. Ataf gav umiddelbart en af de bedre præstationer, men det er virkelig synd, at han må gæste dette nummer for at få noget opmærksomhed nu om dage. Jeg kender kun halvdelen af rapperne, men jeg har intet behov for at undersøge de resterende nærmere efter dette nummer. Overraskende dukker Kato også op til sidst og rapper, og han var faktisk en af de mere interessante med sin karakteristiske dybe stemme, hvilket er fuldstændigt latterligt.

11.   INGEN KENDER DAGEN (NØRGAARD & MIKKELSEN MIX)
Af en eller anden grund lyder Clemens forfærdelig over denne produktion, som ellers umiddelbart er bedre. Jeg opdagede dog hurtigt, at jeg havde forvekslet bedre med utroligt kedelig.

12.   CHAMPION, PT. 2 (FEAT. JON NØRGAARD) (REMAKE)
Og her til sidst får vi så anden part af “Champion”, som blev udgivet som single året efter originalen, men dog til lidt mindre succes. Kato står igen bag produktionen, og Jon synger omkvædet, så det virker meget genkendeligt, men alligevel er nummeret meget ringere end originalen, som i forvejen ikke var specielt god. Og med det nummer var det så endelig slut.

AFSLUTTENDE KOMMENTAR: Clemens har omsider omfavnet den kommercielle og poppede stil, som vel næsten kun var et spørgsmål om tid. Ingen Kender Dagen er uden tøven et hamrende dårligt og uinspirerende album, som burde gøre Clemens arbejdsløs. Derudover indeholder albummet kun ni egentlige originale numre, hvilket er ret tamt om end alligevel heldigt for mig. Den Clemens, vi lærte at kende tilbage før årtusindeskiftet, finder man overhovedet ikke på dette album (med en lille undtagelse), og alternativet er altså ikke særligt appetitligt, så lad mig gøre det ganske kort: Hold jer fra Ingen Kender Dagen (som i øvrigt er en anonym og kedelig titel, hvilket så blev mit sidste kritikpunkt).

BEDSTE NUMRE: Seriøst? Hmm, måske ”Klip”?

3 kommentarer:

  1. Hvis du engang skulle vende tilbage til at anmelde dansk musik igen, ville du så ikke overveje at anmelde noget af Malk de Koijns musik?

    SvarSlet
    Svar
    1. Eftersom jeg med glæde tager mod opfordringer til nye anmeldelser, er det ikke utænkeligt, at Malk de Koijn dukker op på siden i den nærmeste fremtid.

      Tak fordi du læste med.

      Slet
  2. Lyder godt. Dine anmeldelser virker meget gennemarbejdede, en skam der ikke er flere læsere :)

    SvarSlet