14 juli 2012

Twinz – Conversation (1995)


Twinz var meget involveret i Warren G’s debutalbum, så muligvis var et bedre forhold blot grunden til, at han fremover valgte at fokusere på dem frem for den anden affilierede gruppe The Dove Shack, som også gjorde sin entre i hip-hop verden på Regulate… G-Funk Era. Def Jam Recordings valgte at udgive de to nye gruppers debutalbum på den selvsamme dato d. 22. august i 1995, men modsat The Dove Shack havde Twinz altså Warren G’s fulde opbakning, da han næsten ene mand producerede hele deres debutalbum Conversation.

Twinz består af tvillingebrødrene Trip Locc (Deon Williams) og Wayniac (Dewayne Williams), som begyndte at tage rappen seriøst i begyndelsen af halvfemserne, da de endnu ikke kaldte sig Twinz eller for den sags skyld Trip Locc og Wayniac. De gik dengang under navnene Mellow D og Tender D, og blev involveret i gruppen Foesum (eller Perfection som de hed dengang). Foesum var dog dengang stadig under udvikling, og før de overhovedet nåede at udgive et album, blev tvillingerne headhuntet af Warren G, som altså samarbejdede en del med dem under tilblivelsen af sit album Regulate… G-Funk Era. Denne hændelse affødte duoen Twinz, og selvom Warren G havde formået at gøre tvillingerne rimelig kendte, gengældte han alligevel tjenesten over det næste år, hvor de sammen arbejdede på Conversation.

Modsat The Dove Shack’s This Is The Shack har Conversation en lille håndfuld gæsterappere i form af bl.a. Warren G og Foesum, mens Bo-Roc fra The Dove Shack leverer et soulfuldt omkvæd. Det er grundet Warren G’s produktion en konsistent og sammenhængende oplevelse, mens det grundet tvillingernes vokalpræstationer er et eksempel på tilbagelænet hip-hop fra den amerikanske vestkyst, som det lød for mere end 15 år siden. Det er i øvrigt Twinz’ eneste fuldlængdealbum, hvilket skyldes en blanding af albummets lunkne kommercielle modtagelse, og at gruppen siden hen af uransagelige grunde valgte at ændre sit navn til The Loccs. The Loccs har dog heller ingen fuldlængdealbums udgivet, men det kan selvfølgelig skyldes, at alt deres potentiale blev indfriet med Conversation, korrekt?

1. CONVERSATION #1
Denne skit er et nogenlunde påfund modsat de resterende to.

2. ROUND & ROUND
Det er en behagelig introduktion til duoen med et fint Warren G beat, et passende hook sunget af sangerinden Nancy Fletcher og afslappede vers med Twinz. Lyrikken er simpel, men teknikken er til gengæld problemfri, så det er hele vejen igennem et underholdende nummer.

3. GOOD TIMES
Jeg er mindre begejstret for Nancy Fletcher indfletning herpå, men det er svært at stille spørgsmålstegn ved nummerets chill faktor. Tvillingerne mindes gode stunder med et stort smil på læben, hvilke kædes fint sammen af omkvædet.

4. 4 EYES 2 HEADS (FEAT. GORGEOUS JUDAH RANKS)
Omkvædet er en kende mærkværdigt, og synes ikke helt at passe ind på albummet, men omvendt akkompagnerer det Soopafly’s lidt mørkere beat okay og bliver hurtigt en ørehænger. Det er et lidt mere mørkt nummer, men det lyder stadig godt.

5. JUMP TA THIS
Overraskende nok blev dette ikke udgiver som single, da det ellers er et af de festligere numre med en fremtrædende bas og et simpelt sing-a-long omkvæd. Det er af samme årsager derfor heller ikke just albummets højdepunkt, da det virker lidt indholdsløst, men jeg har da hørt værre.

6. EASTSIDE LB (FEAT. WARREN G)
Og så er vi lynhurtigt tilbage i det afslappede hjørne med denne tilbagelænede og lidt soulfulde skæring, der modsat forrige nummer rent faktisk blev markedsført til at sælge albummet. Tracey Nelson gør det fantastisk i omkvædet, mens Twinz leverer nogle glimrende vers, hvilket efterlader Warren G til at underlevere med sin halvkedelige bridge-agtige sekvens, men ikke desto mindre er nummeret meget dejligt.

7. SORRY I KEPT YOU (FEAT. WARREN G)
Warren G genvinder dog det hele med dette nummer, hvor han ikke bare bidrager med et fantastisk og fængende beat, men også kæmper sig overbevisende igennem omkvædet med lidt hjælp fra et Rakim vokalsample. Twinz benytter lejligheden til delvist at hylde G-Funk og nabolaget, som de ligeledes gør fint.


8. CONSERVATION #2
Skit…

9. JOURNEY WIT ME (FEAT. BO-ROC)
Det er en blanding af et afslappende og opmuntrende nummer med rolige toner og reflekterende lyrik med et positivt udfald. Det er et af de mest velskrevne numre på albummet. Bo-Roc bidrager med et fint omkvæd, hvilket lidt overraskende er den eneste forbindelse til The Dove Shack på Conversation. Beatet er til gengæld ikke rigtig noget ud over det sædvanlige.

10. HOLLYWOOD (FEAT. JAH SKILLZ & NEB LOVE)
Nancy Fletcher vender tilbage med sit sidste bidrag til Conversation, og heldigvis slutter hun af med stil. Det meget radiovenlige refræn er nemlig overraskende godt. Warren G er dog også at takke med hans dejlige arrangement bestående bl.a. af en fængende bas, et blidt keyboard og en melodisk guitar. Versene med gæsteoptrædener af de to Da 5 Footaz medlemmer står faktisk i skyggen af resten af nummeret, da de ikke er synderligt interessante. Det er ret ærgerligt, og sætter en dæmper på min begejstring, men nummeret er alligevel underholdende.

11. 1ST ROUND DRAFT PICK (FEAT. WARREN G)
Et melodisk og fængende stykke gangsta rap, hvor Warren G endnu engang er hensat til at synge et dog glimrende omkvæd. Twinz leverer albummets voldeligste vers, da de i nogen grad helt har holdt sig fra voldelige scenarier end til nu. Det er godt på to punkter, da nummeret dermed føltes anderledes på trods af at være blandt albummets sidste, samt at Conversation generelt er et godt alternativ til den lidt mere selvhøjtidelige og anspændte G-Funk.

12. CONSERVATION #3


13. DON’T GET IT TWISTED (FEAT. NEW BIRTH)
Twinz benytter sig skam også af mange bandeord, men alligevel er det befriende at høre dem snakke om det modsatte køn, da de holder en forholdsvis sober tone uden unødvendige tilsvininger og klicheprægede fraser. Det resulterer i nogle udmærkede og alsidige vers. Det er et godt eksempel på tvillingernes mindre hang til generaliseringer og deslige i forhold til kollegaerne.

14. PASS IT ON (FEAT. FOESUM & WARREN G)
Warren G’s beat er en kende kedeligt, da det ikke har meget andet end trommer og bas kørende for sig, hvilket får dette posse-cut til at følges længere, end det egentligt er. Det er ikke dårligt, men heller ikke særligt ophidsende.

AFSLUTTENDE KOMMENTAR: Twinz leverer i den grad varen med Conversation. De er begge glimrende rappere, og selvom jeg stadig ingen anelse har om, hvem af dem jeg hører gennem numrene, så er de nu en god duo. Albummet byder i høj grad på afslappende skæringer, men på trods af dette finder tvillingerne også plads til at skrive nogle lidt mere personlige tekster, der lige nøjagtig kan holde min opmærksomhed på lyrikken også. Selvom den ellers får kamp til stregen af Warren G’s fantastiske produktion, der passer som hånd i handske med Twinz. Men fyrene ikke bare stykker et overbevisende nummer sammen; de gør det igen og igen, hvilket gør Conversation til en meget konsistent og gennemført oplevelse. Man behøver faktisk ikke at skippe et eneste nummer på albummet, da bundniveauet er forholdsvist højt. Twinz er en meget overbevisende og autentisk duo, der i den grad fortjener mere opmærksomhed. Conversation kan helt bestemt anbefales at købe.

BEDSTE NUMRE: “Round & Round”; “Good Times”; “4 Eyes 2 Heads”; “Eastside LB”; “Sorry I Kept You”; “Journey Wit Me”;  “1st Round Draft Pick”; “Don’t Get It Twisted”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar