Sean Born er
en rapper fra Prince George's County, Maryland, hvorfra samtlige medlemmer af hans gruppe Low Budget også stammer. Yderligere er flokken affilieret med
Mellow Music Group, som af og til udgiver fyrenes individuelle projekter. Et
eksempel på dette er Sean Born’s Behind
The Scale, der udkom tidligere i år, og som primært er blevet udarbejdet i
samarbejde med andre medlemmer af Low Budget kollektivet.
Behind The Scale er en nyfortolkning af
halvfemsernes aggressive rap og barske gadefortællinger med en simpel og gritty lyd.
Tekstuniverset kredser derfor om fattigdom, tidsfordrivelse, kærlighed og tamme
konkurrenter, som bliver leveret med Sean Born’s hæse, dybe og lidt monotone
stemme. Hans vokal minder derfor lidt om kollegaen Oddisee eller faktisk 50
Cent. Han fremstår lidt som en 50 Cent gjort rigtig uden megen humor. Behind The Scale er nemlig et
forholdsvist seriøst projekt uden mange jokes. Sean Born skulle i øvrigt have
overvejet at fjerne nogle vers, da de er for
personlige.
Produktionen er temmelig konsistent og stemningsfuld trods sin simplicitet. Derudover er der selvfølgelig blevet samplet en del, inkl. sprøde og bløde vokaler. Det meste er blevet klaret af Kev Brown (også fra Low Budget), som bl.a. gjorde sig bemærket i sin tid med sit remiks af Jay-Z’s The Black Album. Derudover er der også bidrag fra Oddisee, Kenwood, Quartermaine & Dunc.
1. GRANDEUR
Kev Brown sætter skub i projektet med en stemningsfuld og smuk produktion med et skønt kvindekor og rytmiske trommer, mens Sean Born indleverer et fint vers. Han fortæller med sit forholdsvist simple flow, at han vil imponere os yderligere gennem Behind The Scale. Han tager ikke helt fejl. Vidunderlig introduktion.
2. QUEEN ANNE
Et kig tilbage på barndommen med fattigdom, stoffer og familieproblemer. Det er primært disse personlige beretninger uden omsvøb, der gør Behind The Scale interessant. Kenwood har mikset et glimrende og flerlagede beat sammen, men af en eller anden forskruet grund har han også valgt at lade nummeret fade ud midt i slutningen af sidste vers.
3. GO HARD
Et forholdsvist kort nummer, hvor Sean Born officielt får anmeldt sin tilbagekomst. Han snakker i hånlige vendinger med jævnlige bemærkninger om fremtiden, og han indrømmer i øvrigt at halvfemserne er døde, så han har ganske rigtigt ikke blot planer om at plagiere de ældre inspirationskilder. Kev Brown’s dæmpede beat er dog lidt for stille.
4. MURDALAND
Det er vel et stykke om, hvordan livet er for Sean Born i ghettoen. Han snakker om kvinder, politi og stoffer, så det er ærgerligt nok bare ikke en særligt overraskende fortælling. Desværre gør beatet heller ikke meget for at hjælpe ham denne gang. Jeg kan fornemme gode tanker bag dette stykke, men udførelsen halter altså lidt.
5. SKEEZ
For første gang har Sean Born indspillet et decideret dårligt omkvæd, men det trumpetbesmykkede beat er ganske nydeligt, og Sean Born virker til at have anerkendt, at dette nummer ikke handler om noget særligt, hvilket trods alt gør det en mindre prætentiøs oplevelse.
6. PLUCK EM OFF
Oddisee lyder til at have samplet Yvonne Fair’s ”Let Your Hair Down”, som også blev benyttet til Jay-Z’s femten år gamle ”Where I’m From”, og ”Pluck Em Off” får derfor en vintage-agtig lyd med associationer til Sean Born’s inspirationer. Det lyder ikke rigtigt som noget andet på Behind The Scale, men det fungerer nu glimrende, og Sean Born flyder strålende over det hårdere underlag.
7. THE QUARTERMAINE
Titlen her er på samme tid meget sigende og meget dækkende, da det blot er navnet på nummerets producer, som bidrager med, hvad der lyder som en festlig og blæserbesmykket livshymne. Det lyder måske bare lidt for muntert til Sean Born, selvom han forsøger at lyde mere begejstret.
8. DRUGSALCOHOLSEX (FEAT. KAIMBR)
Dette korte og besøgte nummer blev udgivet som en slags antisingle, da det blev lagt til gratis download, hvilket generelt er fremgangsmåden i Mellow Music Group. Kaimbr sørger blot for et slags omkvæd (der kun bliver spillet en enkelt gang), mens Sean Born leverer to vers domineret af battlerap, på trods af at titlen ellers er temmelig åben og emnet lige til. Mærkeligt.
9. HONOR (FEAT. DEV DUFF)
Der bliver snakket om ære i vores fortrukne genre og særligt i sammenhæng med penge, da disse to har det med at udelukke hinanden. Sean Born holder sig rimelig pænt til emnet med gode linjer, så dette er en af hans bedre præstationer. Dev Duff synger et udmærket omkvæd, og Kev Brown skuffer ikke bag knapperne.
10. LIGHTS ON
Dette kan så til en hvis udstrækning betragtes som den egentlige single, da der sågar er filmet en musikvideo til nummeret. Kenwood's tungtsamplede produktion med sin vinylvibe er meget nydelig med sit fine vokalsample, og Sean Born gør et godt forsøg på nogle personlige og reflekterende vers. Omkvædet er endda både fængende og meget sigende, da Sean Born blot gerne vil kunne betale sin elregning. Fantastisk.
11. BULLSHIT (FEAT. HASSAAN MACKLEY)
Hassaan Mackley får så småt sat Sean Born til vægs med sit fokuserede og indsigtsrige vers, på trods af at Sean Born ellers også holder sig nogenlunde til emnet. Sean Born har det nemlig med at flette battlerap ind i sine numre, og det er ikke engang punchlines – bare nogle degraderende tilråb. Hans vers er dog ikke dårligt i denne ombæring, og da nummeret ellers byder på både et Kev Brown beat med en fængslende bas, en interessant gæst og et ganske fængende omkvæd, så er dette meget underholdende.
12. TAKE IT & RUN
Sean Born overskygger faktisk stort Kev Brown’s dæmpede og højst loopede beat herpå, da han holder sig fokuseret gennem hele nummeret om den trættende virkning kampen for overlevelse i musikbranchen har på ham. Desværre er beatet dog ikke særligt engagerende, og det bliver derfor lidt repetitivt. Meget ærgerligt, da Sean Born ellers buldrer frem.
13. POUR OUT LIQUOR
Kev Brown og Sean Born slutter af på toppen med denne fantastiske skæring, der burde repræsenterer Sean Born langt ud i fremtiden. Den soulfulde produktion med sin gode bas og sit skønne og gennemsivende vokalsample er et af Kev Brown’s største mesterværker, og heldigvis skuffer Sean Born bestemt heller ikke med et følelsesladet omkvæd og gode vers om døden og dens konsekvenser. Dette nummer kunne meget vel gå hen og blive en af mine personlige favoritter fra 2012.
Produktionen er temmelig konsistent og stemningsfuld trods sin simplicitet. Derudover er der selvfølgelig blevet samplet en del, inkl. sprøde og bløde vokaler. Det meste er blevet klaret af Kev Brown (også fra Low Budget), som bl.a. gjorde sig bemærket i sin tid med sit remiks af Jay-Z’s The Black Album. Derudover er der også bidrag fra Oddisee, Kenwood, Quartermaine & Dunc.
1. GRANDEUR
Kev Brown sætter skub i projektet med en stemningsfuld og smuk produktion med et skønt kvindekor og rytmiske trommer, mens Sean Born indleverer et fint vers. Han fortæller med sit forholdsvist simple flow, at han vil imponere os yderligere gennem Behind The Scale. Han tager ikke helt fejl. Vidunderlig introduktion.
2. QUEEN ANNE
Et kig tilbage på barndommen med fattigdom, stoffer og familieproblemer. Det er primært disse personlige beretninger uden omsvøb, der gør Behind The Scale interessant. Kenwood har mikset et glimrende og flerlagede beat sammen, men af en eller anden forskruet grund har han også valgt at lade nummeret fade ud midt i slutningen af sidste vers.
3. GO HARD
Et forholdsvist kort nummer, hvor Sean Born officielt får anmeldt sin tilbagekomst. Han snakker i hånlige vendinger med jævnlige bemærkninger om fremtiden, og han indrømmer i øvrigt at halvfemserne er døde, så han har ganske rigtigt ikke blot planer om at plagiere de ældre inspirationskilder. Kev Brown’s dæmpede beat er dog lidt for stille.
4. MURDALAND
Det er vel et stykke om, hvordan livet er for Sean Born i ghettoen. Han snakker om kvinder, politi og stoffer, så det er ærgerligt nok bare ikke en særligt overraskende fortælling. Desværre gør beatet heller ikke meget for at hjælpe ham denne gang. Jeg kan fornemme gode tanker bag dette stykke, men udførelsen halter altså lidt.
5. SKEEZ
For første gang har Sean Born indspillet et decideret dårligt omkvæd, men det trumpetbesmykkede beat er ganske nydeligt, og Sean Born virker til at have anerkendt, at dette nummer ikke handler om noget særligt, hvilket trods alt gør det en mindre prætentiøs oplevelse.
6. PLUCK EM OFF
Oddisee lyder til at have samplet Yvonne Fair’s ”Let Your Hair Down”, som også blev benyttet til Jay-Z’s femten år gamle ”Where I’m From”, og ”Pluck Em Off” får derfor en vintage-agtig lyd med associationer til Sean Born’s inspirationer. Det lyder ikke rigtigt som noget andet på Behind The Scale, men det fungerer nu glimrende, og Sean Born flyder strålende over det hårdere underlag.
7. THE QUARTERMAINE
Titlen her er på samme tid meget sigende og meget dækkende, da det blot er navnet på nummerets producer, som bidrager med, hvad der lyder som en festlig og blæserbesmykket livshymne. Det lyder måske bare lidt for muntert til Sean Born, selvom han forsøger at lyde mere begejstret.
8. DRUGSALCOHOLSEX (FEAT. KAIMBR)
Dette korte og besøgte nummer blev udgivet som en slags antisingle, da det blev lagt til gratis download, hvilket generelt er fremgangsmåden i Mellow Music Group. Kaimbr sørger blot for et slags omkvæd (der kun bliver spillet en enkelt gang), mens Sean Born leverer to vers domineret af battlerap, på trods af at titlen ellers er temmelig åben og emnet lige til. Mærkeligt.
9. HONOR (FEAT. DEV DUFF)
Der bliver snakket om ære i vores fortrukne genre og særligt i sammenhæng med penge, da disse to har det med at udelukke hinanden. Sean Born holder sig rimelig pænt til emnet med gode linjer, så dette er en af hans bedre præstationer. Dev Duff synger et udmærket omkvæd, og Kev Brown skuffer ikke bag knapperne.
10. LIGHTS ON
Dette kan så til en hvis udstrækning betragtes som den egentlige single, da der sågar er filmet en musikvideo til nummeret. Kenwood's tungtsamplede produktion med sin vinylvibe er meget nydelig med sit fine vokalsample, og Sean Born gør et godt forsøg på nogle personlige og reflekterende vers. Omkvædet er endda både fængende og meget sigende, da Sean Born blot gerne vil kunne betale sin elregning. Fantastisk.
11. BULLSHIT (FEAT. HASSAAN MACKLEY)
Hassaan Mackley får så småt sat Sean Born til vægs med sit fokuserede og indsigtsrige vers, på trods af at Sean Born ellers også holder sig nogenlunde til emnet. Sean Born har det nemlig med at flette battlerap ind i sine numre, og det er ikke engang punchlines – bare nogle degraderende tilråb. Hans vers er dog ikke dårligt i denne ombæring, og da nummeret ellers byder på både et Kev Brown beat med en fængslende bas, en interessant gæst og et ganske fængende omkvæd, så er dette meget underholdende.
12. TAKE IT & RUN
Sean Born overskygger faktisk stort Kev Brown’s dæmpede og højst loopede beat herpå, da han holder sig fokuseret gennem hele nummeret om den trættende virkning kampen for overlevelse i musikbranchen har på ham. Desværre er beatet dog ikke særligt engagerende, og det bliver derfor lidt repetitivt. Meget ærgerligt, da Sean Born ellers buldrer frem.
13. POUR OUT LIQUOR
Kev Brown og Sean Born slutter af på toppen med denne fantastiske skæring, der burde repræsenterer Sean Born langt ud i fremtiden. Den soulfulde produktion med sin gode bas og sit skønne og gennemsivende vokalsample er et af Kev Brown’s største mesterværker, og heldigvis skuffer Sean Born bestemt heller ikke med et følelsesladet omkvæd og gode vers om døden og dens konsekvenser. Dette nummer kunne meget vel gå hen og blive en af mine personlige favoritter fra 2012.
Der blev pakket nogle bonusnumre med CD’en, men den har jeg ikke, så dem skal jeg ikke kunne sige noget om. Jeg kunne opsøge dem på youtube evt., men jeg kan godt lide, at albummet slutter, som det gør: svært at toppe.
AFSLUTTENDE KOMMENTAR: Jeg nævnte det tidligere, men Sean Born er en god udgave af 50 Cent: En interessant rapper med en dyb og monoton levering, sympatiske træk, fortællinger fra gaden og smag for spændende og anderledes beats. Behind The Scale indeholder ingen dårlige gæsteoptrædener og faktisk ingen numre henvendt direkte mod radioen. Det er dog ikke alt sammen liv og glade dage, da Sean Born har en lidt ærgerlig forkærlighed for simpel battlerap, og hans personlige fortællinger altså er langt mere interessante. Behind The Scale indeholder dog flest superbe skæringer, og da niveauet for de resterende end ikke er skidt, så er albummet skam et køb værd. Et debutalbum Sean Born kan være stolt af.
BEDSTE NUMRE: ”Grandeur”; ”Queen Anne”; ”Pluck Em Off”; ”Honor”; ”Lights On”; ”Bullshit”; ”Pour Out Liquor”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar