02 oktober 2012

Gensyn med Clemens


Jeg besluttede mig forleden for at reflektere lidt over mine auteur-analyser i form af lister med tilhørende kommentarerer, og jeg begyndte selvfølgelig med Clemens. Da min første anmeldelse på siden er af Clemens’ debutalbum, er det dermed også mere end ti måneder siden, at jeg startede min gennemgang af hans bagkatalog. Til gengæld er min anmeldelse af hans seneste album kun postet for omtrent et halvt år siden, hvilket dog alligevel er lige i overkanten. Planen er derfor, at denne mellemperiode fremover vil være noget kortere.

Med dette nye ”Gensyn med…” tiltag vil jeg altså reflektere over mine anmeldelser og det anmeldte musik, evt. genoverveje mine domme, sammenfatte mit overordnede indtryk af musikken og vurdere musikantens progression fra album til album. Lad os komme i gang.

Clemens lagde ud som en psykotisk og vild MC, der fantaserede om at slagte Bubber, besejre djævlen i en freestyle battle og få sit lig smidt i havet. Dette skete på omtrent samme tidspunkt, som da Eminem forvandlede sig til Slim Shady, men han slog altså først igennem to år senere. Regnskabets Time står derfor for mig som et af de største og mest ikoniske værker indenfor dansk rap, som ingen tilsyneladende har turde udfordre, da albummet ikke rigtigt affødte lignende rappere. Det er en samling morsomme, lettere selvironiske og fantasifulde fortællinger flettet ind mellem enkelte kritiske og socialrealistiske numre. Det er dog uden tvivl den første del, der tager Regnskabets Time til nye højder, mens produktionen til tider holder den lidt nede.

Med Den Anden Verden droppede han fuldstændigt de psykotiske fortællinger, og erstattede dem med battlerap. Til gengæld nåede hans enkelte kritiske og socialrealistiske numre helt nye højder, hvilket betyder, at albummet indeholder nogle af hans største perler, mens resten overvejende er mindre interessant end debuten. Til gengæld er produktionen overordnet en smule bedre. På sine to første albums havde han leget lidt med simple festnumre, hvilket han tog hele vejen med Professionel Bla Bla, der sendte Clemens ind i det nye årtusinde. Hans flow var stadig godt, men lyrisk er det noget kedeligt makværk.

Heldigvis vendte Clemens tilbage i topform i 2003 med Dans Med Døden, hvor han mere end nogensinde før lod sig inspirere af amerikanske hip-hop klassikere, hvilket næsten gør albummet til én stor homage. Men kun næsten for han fyldte også på af personlige historier og tanker, hvilket sammen med en god produktion gør det modne og varierede album til et af hans bedste. Siden da har han slåsset med inkonsistens, dårlig produktion og/eller uinspirerende lyrik. Først med den mislykkede hip-hop/rock fusion Die Dumme Dänen, derefter den radiovenlige Nye Tider, der ikke er dårlig, men hvor produktionen og hans flow stadig efterlader noget at ønske, og til sidst Ingen Kender Dagen fra i år, hvor Clemens officielt har nået bunden. Ind i mellem har vi så det inkonsistente og kedelige bekendtskab, Det Fortabte Album, der egentligt bare er et mixtape.

Bedste albums:

8.
Ingen Kender Dagen 
(2012)
Hold dig langt væk.

7.
Spænd Hjelmen 
(2006, Die Dumme Dänen)
Kun hvis du har en interesse for generisk og kedeligt rock.

6.
Professionel Bla Bla 
(2001)
Kommercielt og uinspirerende.

5.
Det Fortabte Album 
(2008)
Inkonsistent med en svingende kvalitet. Burde have været gratis.

4.
Nye Tider 
(2007)
Lyrisk interessant, men resten halter.

3.
Den Anden Verden 
(1999)
Middelmådigt foruden enkelte numre, der til gengæld står meget ud.

2.
Dans Med Døden 
(2003)
En sammenhængende og underholdende oplevelse.

1.
Regnskabets Time 
(1997)
Revolutionerende for dansk rap.

Og så til den anden liste, som man kan betragte som mit bud på et ”Best of…” album med Clemens - opstillet som en top 15. Ikke overraskende bliver listen domineret af de tre højeste rangerede albums. Foruden at være eksempler på et fedt flow og interessant lyrik, så indeholder numrene også det bedste produktionsarbejde i Clemens bagkatalog, og der er faktisk også produktionsmæssigt nogle meget imponerende stykker i mellem. Jeg fortrækker overvejende, at Clemens’ fortællinger er morsomme, og at hans socialrealisme er personlig, hvilket listen generelt burde gengive. Hvis man vil læse nogle mere fyldestgørende tanker om numrene, kan man tjekke de respektive anmeldelser. (EMI har i øvrigt desværre gjort det umuligt at dele de ældre skæringer på youtube her.)

Bedste numre:

15.
"Vi Får At Se!" 
(Den Anden Verden)
Sjov og underholdende homage til Public Enemy.

14.
"Perler For Svin" 
(Den Anden Verden)
Fedt og tempofyldt beat med nogle sjove linjer.

13.
"Den Lyriske 9mm" 
(Regnskabets Time)
Stemningsfuldt og aggressivt.

12.
"Skolegårdens Værste" 
(Nye Tider)
Glimrende beat og interessante vers.

11.
"Regnskabets Time" 
(Regnskabets Time)
Blodtransfusionsmetaforen er ganske kløgtig, og Clemens går temmelig hårdt.

10.
"Når Mørket Falder På" 
(Dans Med Døden)
Socialrealistisk og personligt.

9.
"Flammende Oprør"
(Dans Med Døden)
Morsomt og fængende.

8.
"Flakker Rundt & Snakker Ondt"
(Regnskabets Time)
Utrolig morsom om end selvdestruktiv fortælling.

7.
"På Den Igen…" 
(Dans Med Døden)
Vanvittig fed og adrenalinfyldt intro med et superbt beat.

6.
"Dans Med Døden" 
(Dans Med Døden)
Personligt med et godt omkvæd.

5.
"Hr. Betjent" 
(Regnskabets Time)
Tosset historie over et legende beat.

4.
"De Tre Lokumspoeter" 
(Regnskabets Time)
Super fængende beat og gode (og morsomme) præstationer fra alle, særligt fra Jokeren.

3.
"Uanset Hvad I Siger" 
(Den Anden Verden)
Gode observationer over et interessant og dæmpet beat.

2.
"Psykopat På Fri Fod" 
(Regnskabets Time)
Vanvittigt og ekstremt morsomt.

1.
"Den Anden Verden" 
(Den Anden Verden)
Otte minutter af noget af det bedste danske rap. 

Is there anybody out there? - klik her for at læse mere om Clemens.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar