Eminem var
blot en ung og grøn rapper, da han indspillede musik med Soul Intent i midten af halvfemserne, men han
havde tydeligvis en del potentiale. Han satsede formegentligt på at leve op til
denne med debuten Infinite, men han
havde stadig tydelige problemer med at skille sig ud fra alle andre – både
teknisk og tekstmæssigt. Alt dette ændrede sig dog, da han skabte Slim Shady
karakteren, som skulle blive hans billet ud af Detroit. Den vanvittige The Slim Shady EP (1997) bød på et opgør
med tidligere hvide rappere, psykotisk battlerap og malende og stemningsfulde
historier, der til slut nåede Dr. Dre’s ører, og pludselig fandt Eminem sig
signet til det nye og lovende Aftermath Records.
I årene optil og omkring årtusindskiftet bidragede Eminem med vers på både højtprofilerede albums og obskure undergrundsprojekter, men de mange bidrag havde altid en ting tilfælles: Slim Shady, som bestemt lød til at være kommet for at blive dengang. Samtlige gæstevers er til og med 1999 fyldt med detaljerede beskrivelser af absurde og voldsomme scenarier, og dette fulgte selvfølgelig med over i The Slim Shady LP, der bliver domineret af en selvironisk og hadefuld Slim Shady og vanvittige og morsomme skæringer.
Med
udgivelsen af The Marshall Mathers LP
ændrede stilen sig dog en smule, da han i høj grad adresserede folks negative reaktioner
(inkl. anmelderes) på hans Aftermath debut, og Slim Shady blev delvist et
middel til overlagt at pisse sarte forældre af. Takket være en mere autentisk,
socialrealistisk og klarhovedet aggressivitet var kvaliteten dog på flere
punkter større end tidligere. Efter TMMLP
gik Eminem forholdsvist væk fra den selvironiske, ligeglade og perverse Slim
Shady, og hans tekster blev mere alvorlige – bl.a. i form af mere seriøse udlæg
af hans musiks eftervirkninger, som hørt på The
Eminem Show. Han toppede 2002 af med
filmen 8 Mile, der mere end
nogensinde før skildrede hans sårbare og sympatiske sider, hvilket mere eller
mindre fjernede de sidste par modstandere. Eminem var pludselig blevet
folkeeje.
Derefter gik
det hele af helvedes til, og takket være bl.a. et slemt stofmisbrug var Eminem
ikke særlig interessant i flere år. Med den utroligt platte Encore påtog Eminem sig et som sådan
passende flow, der både var uinspirerende og uengagerede, hvilket først ændrede
sig i 2009 med Relapse (og Refill). Her valgte Eminem til gengæld
at eksperimentere med forskellige og højst unødvendige accenter – og så endda
over en ganske god Dr. Dre produktion. Derefter blev han tørlagt osv., hvilket
reflekterede sig i titlen på det næste soloalbum; Recovery. Eminem er i dag på ingen måde som dengang for 10+ år siden, men han er trods alt bedre end i flere
år. Han hader ikke sig selv mere, hvilket både er godt og skidt, da det ganske
sikkert er mere sundt, men det resulterede alligevel i nogle morsomme skæringer
dengang. Han har dog rusket nyt liv i Slim Shady, der fyrer nogle aggressive,
vulgære og voldelige punchlines af. Desværre virker det ikke helt til, at Slim
Shady er helt så ligeglad med alting mere, så det har ikke den samme virkning i
dag. Han er heller ikke særligt socialrealistisk eller samfundskritisk længere,
hvilket nok er det største nederlag for hans fans, så hans største styrke nu er
uden tvivl de personlige tekster og sit problemfrie flow. Han dyrker begge på Recovery, men han er så småt begyndt at
hælde mere og mere mod det sidste punkt, hvilket er lidt ærgerligt. Flow er jo
ikke alt.
Ind i mellem
har vi så 8 Mile soundtracket, D12
udgivelserne, Shady Records kompilationen, Bad Meets Evil og en opsamling.
Eminem’s solonumre på soundtracket er skrevet og indspillet i 2002, så de er fantastiske
(en acceptabel logisk fejlslutning), mens de to kompilationer er udgivet i hans
mellemperiode, så de byder ikke på meget godt nyt. Bad Meets Evil vendte
tilbage i 2011, så det er et forholdsvist godt bekendtskab, og tilbage er kun
D12’s to studiealbum. Det første kom i 2001, hvor Eminem har nogle fede vers,
men det andet kom i 2004, hvor Eminem stinker. Man kan stort set måle
kvaliteten af et Eminem nummer på indspilningsåret – ikke udgivelsesnummeret, da ”No Apologies” ellers ville have været
noget af en mønsterbryder.
Bedste Albums:
16.
Soul Intent
(1995, Soul Intent)
Soul Intent
(1995, Soul Intent)
Et ud af kun to numre er ganske godt.
15.
Curtain Calls
(2005)
Curtain Calls
(2005)
Det er jo bare en opsamling, men der er et enkelt godt og originalt
nummer.
14.
Relapse: Refill
(2010)
Relapse: Refill
(2010)
Lidt flere numre men de fleste er ret dårlige.
13.
Eminem Presents: The Re-Up
(2006, Shady Records)
Eminem Presents: The Re-Up
(2006, Shady Records)
Endnu flere numre men også endnu flere dårlige. Dog et
enkelt rigtig godt og originalt nummer.
12.
D12 World
(2004, D12)
D12 World
(2004, D12)
Plat og til tider dumt.
11.
Infinite
(1996)
Infinite
(1996)
Meget simpel produktion med nogle middelmådige pre-Shady
præstationer.
10.
Devil’s Night
(2001, D12)
Devil’s Night
(2001, D12)
Eminem er fed, men det er stadig D12.
9.
Encore
(2004)
Encore
(2004)
Utroligt ufokuseret med få gode numre.
8.
The Slim Shady EP
(1997)
The Slim Shady EP
(1997)
Kort men meget mere imponerende end debuten. Dog findes
flere numre i restaureret versioner på The
Slim Shady LP, hvilket jeg tilsyneladende holder op i mod denne udgivelse.
7.
Relapse
(2009)
Relapse
(2009)
Nogle gode produktioner og koncepter, men accenterne er voldsomt
irriterende.
6.
Music from and Inspired by the Motion Picture 8 Mile
(2002, Soundtrack)
Music from and Inspired by the Motion Picture 8 Mile
(2002, Soundtrack)
De tre solonumre med Eminem er alle fantastiske, og det er
ikke det eneste gode herpå.
5.
Hell: The Sequel
(2011, Bad Meets Evil)
Hell: The Sequel
(2011, Bad Meets Evil)
Det bliver lidt
for kommercielt til tider, men Bad Meets Evil lever stadig omend lidt
anderledes.
4.
Recovery
(2010)
Recovery
(2010)
Produktionsmæssigt bliver det i den grad for kommercielt til tider, men Eminem har stadig et
imponerende flow og nogle gode punchlines og personlige vers.
3.
The Eminem Show
(2002)
The Eminem Show
(2002)
I nogle tilfælde et mere modent og analyserende kig på hans
nye stjernestatus med meget personlig og imponerende lyrik og selvproducerede
beats.
2.
The Slim Shady LP
(1999)
The Slim Shady LP
(1999)
Slim Shady gav virkelig
ikke en fuck dengang, hvilket er så
fedt.
1.
The Marshall Mathers LP
(2000)
The Marshall Mathers LP
(2000)
En klassiker? Joh.
Mine
favoritter fra overnævnte udgivelser følger her. Ikke overraskende besidder TMMLP seks pladser i top 10’en, da jeg virkelig elsker det album. Jeg havde høtyven ude efter nogle numre derfra i min
anmeldelse, men faktum er, at hans flow konstant er euforiserende og vanedannende
med super sprøde rim inkorporeret – lige undtagen på ”Amityville” og ”Drug
Ballad” hvor han lyder anderledes, da særligt det sidste nummer sandsynligvis
er indspillet tættere på udgivelsen af TSSLP (det er dog stadig et godt nummer).
Hans levering er bare perfekt på dette tidspunkt i karrieren. Apropos TSSLP, så er det repræsenteret andet bedst på
listen, da hans ”i don’t give a fuck”-attitude er fantastisk og ikke mindst
utroligt overbevisende. Det album er noget af det sjoveste i musikhistorien.
Desværre halter produktionen bare lidt for meget til tider. På listen
nedenunder er der kun et enkelt nummer yngre end ti år (som skrevet så er ”No
Apologies” teknisk set ikke under ti år gammelt), hvilket vist også generelt
beskriver folks forhold til Eminem. Listen reflekterer derfor mine præferencer
for Eminem’s tidligere flow og næsten alt, hvad han skrev dengang. Det giver stadig en del numre at vælge imellem, så nogle valg er derfor også bestemt ud fra beatet, da disse til gengæld svingede
noget i kvalitet dengang. Det skal dog understreges, at jeg også kan lide en
del af hans nyere musik, hvilket blot fortæller noget om standarden, der blev
sat tilbage omkring årtusindskiftet.
Bedste
Numre:
20.
"Kill You"
(The Marshall Mathers LP)
Over et ganske simpelt beat formår Eminem at sende TMMLP til tops fra første nummer med et
fantastisk flow og en nærmest selvparodierende tekst.
"Kill You"
(The Marshall Mathers LP)
19.
"Soldier"
(The Eminem Show)
Adrenalinfyldt – både vers og beat.
"Soldier"
(The Eminem Show)
18.
"Going Through Changes"
(Recovery)
Dette nummer har virkelig formået at betage mig med Eminem’s
sublime vers.
"Going Through Changes"
(Recovery)
17.
"Murder, Murder"
(The Slim Shady EP)
"Murder, Murder"
(The Slim Shady EP)
16.
"No Apologies"
(Eminem Presents: The Re-Up)
En skjult perle. Intet bedre gemmested end The Re-Up heller.
"No Apologies"
(Eminem Presents: The Re-Up)
15.
"Cleanin’ Out My Closet"
(The Eminem Show)
Personligt og musikalsk engagerende.
9.
"Role Model"
(The Slim Shady LP)
Selv introen er hysterisk morsom på dette egentligt lidt sørgelige nummer.
"Cleanin’ Out My Closet"
(The Eminem Show)
14.
"8 Mile"
(Music from and Inspired by the Motion Picture 8 Mile)
Fuldstændigt i filmens ånd, hvilket kun kan være et kompliment.
"8 Mile"
(Music from and Inspired by the Motion Picture 8 Mile)
13.
"Say Goodbye Hollywood"
(The Eminem Show)
Melodisk og følelsesladet.
"Say Goodbye Hollywood"
(The Eminem Show)
12.
"Still Don’t Give A Fuck"
(The Slim Shady LP)
"Still Don’t Give A Fuck"
(The Slim Shady LP)
Super aggressivt.
11.
"As The World Turns"
(The Slim Shady LP)
"As The World Turns"
(The Slim Shady LP)
Over et legesygt beat fortæller Eminem to absurde historier om sit møde med henholdsvis to helt særlige kvinder. Det er Slim Shady, når han er allerværst og allerbedst.
10.
"Who Knew"
(The Marshall Mathers LP)
"Who Knew"
(The Marshall Mathers LP)
Kækt, morsomt og samfundskritisk.
9.
"Role Model"
(The Slim Shady LP)
8.
"Criminal"
(The Marshall Mathers LP)
"Criminal"
(The Marshall Mathers LP)
Legesygt og vildt morsomt.
7.
"Sing for the Moment"
(The Eminem Show)
"Sing for the Moment"
(The Eminem Show)
Eminem maler et meget
overbevisende billede af sin musiks sande konsekvenser.
6.
"The Way I Am"
(The Marshall Mathers LP)
"The Way I Am"
(The Marshall Mathers LP)
Aggressivt
og energisk.
5.
"Lose Yourself"
(Music from and Inspired by the Motion Picture 8 Mile)
"Lose Yourself"
(Music from and Inspired by the Motion Picture 8 Mile)
Lyrisk genialt – både hvad angår rim og indhold.
4.
"Marshall Mathers"
(The Marshall Mathers LP)
"Marshall Mathers"
(The Marshall Mathers LP)
Sprøde og vrede linjer over fantastiske guitartabs.
3.
"Rock Bottom"
(The Slim Shady LP)
"Rock Bottom"
(The Slim Shady LP)
Følelsesladet og personligt med et sublimt beat.
2.
"Kim"
(The Marshall Mathers LP)
"Kim"
(The Marshall Mathers LP)
Jeg har aldrig hørt noget lignende, da ”Kim” virkelig er en
ener. På den gode måde.
1.
"Stan"
(The Marshall Mathers LP)
"Stan"
(The Marshall Mathers LP)
Har “Stan” virkelig fortjent en førsteplads? Jah, hvorfor ikke? Det er jo et super godt nummer. En sand klassiker faktisk.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar