Den New
York-bosatte DJ/MC duo Eric B. & Rakim bliver ofte nævnt som en af vores
fortrukne genres mest indflydelsesrige pionerer, og denne højtsatte status
tillægges som regel Eric B.’s rige sampling af bl.a. gamle funk plader og ikke
mindst Rakim’s tilbagelænede flow og rimmæssigt komplekse tekster. En del af
deres eftermæle er derfor henholdsvis at have sat skub i samplingen af bl.a. funk,
og ligeledes at inspirere andre rappere, der har citeret Rakim til
ukendelighed.
Det var i sin tid Eric B., der tog initiativet og jagtede en samarbejdsvillig rapper, der kunne komplimenterer hans produktioner. Han fik hjælp af promotoren Alvin Toney, som først ville introducere Eric til Freddie Foxxx. Desværre for Foxxx var han ikke hjemme den dag (Eric kom dog i kontakt med ham senere), så i stedet tog Alvin Eric med over til en anden gut, han kendte. Der står den ligeledes unge Rakim så, som har skrevet rim i nogle par år og nu også er klar til at tage skridtet videre. Duoen kommer derefter i kontakt med den erfarne producer Marley Marl, som vælger at tage sig af det værste tekniske arbejde, og derefter låser duoen sig strengt taget inde i studiet i en uges tid. I denne tid skriver og producere de mere eller mindre hele debutalbummet, Paid in Full.
Den korte tid mellem den første ide og det færdige produkt medfølger selvfølgelig nogle kompromiser, og i dette tilfælde er det bl.a. i form af Rakim’s indspilninger. Han kunne nemlig ikke nå at lagre sine tekster før indspilningerne, så han læser i teorien bare op fra et stykke papir. Derudover er det også begrænset, hvor meget man kan nå på en uge (med mindre man hedder 2Pac), så Paid in Full er kun ti numre langt.
Paid in Full bliver ikke desto mindre modtaget med kyshånd, og så er det uundgåelige spørgsmål bare, om det stadig holder i dag – mere end 25 år senere.
1. I AIN’T NO JOKE
Trommerne er dejligt hårdtslående, mens der samtidig også er gjort plads til både scratches og en melodi. For sin tid er det en utroligt fængende skæring, der kun bliver bedre af Rakim’s rolige og selvsikre flow. Han er bestemt ikke nogen joke.
2. ERIC B. IS ON THE CUT
Det mest imponerende ved dette nummer er, hvor god lydkvaliteten i grunden er. God rummelighed og ingen støj. Som titlen antyder er det dog en instrumental, og jeg savner nu Rakim.
3. MY MELODY
Rakim vender tilbage fra sin kaffepause og sørger for tilblivelsen af endnu en klassiker. Sådan bliver nummeret hvert fald betragtet af mange, men selvom nummeret har sine merits, så keder beatet mig nu en smule. Det er lidt monotont. Det bliver heller ikke bedre af, at nummeret næsten er syv minutter langt. Så det kunne altså være lidt bedre.
4. I KNOW YOU GOT SOUL
Eric sampler noget tempofyldt funk for at samle folk på dansegulvet, men man behøver nu ikke at bevæge sig for at være godt underholdt. Rakim opfordrer også flere gange lytteren til at bevæge sig, men det skal ikke forhindre ham i også at fyre flere citerbare linjer af.
5. MOVE THE CROWD
Rakim diskuterer, hvordan man bedst underholder folk, mens han endnu engang opfordrer folk til at danse, hvilket jo er i overensstemmelse med titlen, men interessant nok er beatet i det forrige nummer mere ovre i denne boldgade. Uanset hvad er nummeret dejligt melodisk og godt underholdende.
6. PAID IN FULL
Den bas! Rakim fyrer flere fede linjer af sted, men til gengæld dropper han forholdsvis tidligt ud og overlader beatet til Eric B., der scratcher løs. Til dette formål lader han godt nok bassen forstumme, men heldigvis er hele arrangementet generelt bare fedt.
7. AS THE RHYME GOES ON
Den ret underspillede produktion er i nød efter mere engagerende trommer, da den er lidt kedsommelig, men bassen er dog mægtig fed. Rakim gør sidste bedste for at løfte nummeret op i samme højder som de tidligere, men det lykkedes ikke helt.
8. CHINESE ARITHMETIC
Med en stereotypisk, kinesisk melodi i ryggen åbner Eric B. endnu engang op for sine DJ evner med albummets anden instrumental. Hans scratches er om ikke andet fejlfri.
9. ERIC B. IS PRESIDENT
Duoens første nummer, der blev udgivet som single i 1986. Det lyder lidt som endnu en eksperimentel og scratchfyldt instrumental bare med en enkelt tilføjelse: Rakim. Eric B. er nemlig af gode grunde i titlen, da han faktisk formår at gøre sig til hovedpersonen i dette nummer. Nummeret er med sine mere end seks minutter lidt for langt, men det er bestemt et interessant eksperiment.
10. EXTENDED BEAT
Det er mere eller mindre beatet fra “Move the Crowd”. Tag det som du vil.
AFSLUTTENDE KOMMENTAR: Paid in Full er stadig den dag i dag et meget underholdende bekendtskab med gode, fængende melodier, citerbare linjer og god levering. Rakim gør sin ting hele vejen igennem, så numrenes kvalitet kommer an på Eric B.’s beats, hvilke svinger fra okay til fantastiske. Når de to kammerater finder hinanden musikalsk, slår det for alvor gnister. De instrumentale dele er langt fra lige så interessante som de Rakim-medvirkende numre, men det er til gengæld interessant at se tilbage på en tid, hvor DJ’en spillede en meget større rolle end i dag. Alle Rakim’s numre er til gengæld som minimum gode, så det kan bestemt anbefales at anskaffe sig en trykt kopi.
BEDSTE NUMRE: “I Ain’t No Joke”; “My Melody”; “I Know You Got Soul”; “Move the Crowd”; “Paid in Full”; “Eric B. Is President”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar