02 februar 2012
Music from and Inspired by the Motion Picture 8 Mile (Soundtrack) (2002)
I slutningen af 2002 gjorde Eminem en sidste indsats for at overbevise alle, om at han faktisk ikke er en gangsta men blot en ganske fredelig person, der nyder at rappe og te sig anderledes, når han gør det. Folk var blødt en smule op efter The Eminem Show, men 8 Mile blev uden tvivl nådestødet, der nåede helt ind til selv de mest kritiske og snerpede blandt den amerikanske befolkning. Aviser, der tidligere havde trykt misinformerende anti-Eminem artikler, udviklede pludselig en forståelse for manden, og følte at hans kvindehad og homofobi nu blot var et mere eller mindre naturligt middel i kommunikationen. De havde nemlig de sidste få år misforstået Eminem på hans albums, men da der til slut i 2002 kom billeder på hans virkelige person og handlinger, var intet lagt op til fortolkning længere, og alle kunne nu uden problemer se Eminem for, hvad han er; en usikker, sårbar og følsom rapper.
8 Mile er ikke en biografi af Eminem, men nærmere en fiktiv historie, der drager tungt på hans personlige oplevelse; fattigdom, problemer med at blive accepteret pga. sin hudfarve i et miljø domineret af sorte og ikke mindst kærligheden for mikrofonen og rimene. Nogle kritikere mente sågar, at dette nye billede af Eminem, de først havde fået nu, ville forårsage, at Eminem mistede troværdighed hos sine gamle fans, hvilket jo er noget vrøvl, da hans fans hele tiden har haft et billede af en følsom Eminem.
Filmen reflekterede den amerikanske drøm, hvilket alle håbefulde mennesker kan relatere til, og dermed reflekterer den sårbare Jimmy også alle (amerikaners) humør og sindsstemning. Når Eminem så samtidig er en meget omdiskuteret offentlig person og ikke mindst en meget overbevisende skuespiller (og rapper), er det ikke mærkeligt, at filmen blev en kæmpe succes. Eminem skrev og producerede tre 8 Mile-inspirerede numre, som sammen med materiale fra andre kunstnere samlet blev udgivet på Music from and Inspired by the Motion Picture 8 Mile. Et overraskende potent soundtrack – primært pga. Eminem’s egne bidrag. Der udkom senere et album med numre, som blev spillet i filmen. De daterede alle tilbage til 1995, da det er i dette år, at filmen forgår (som også er nogle år før Eminem’s kommercielle gennembrud), og albummet indeholder altså derfor ingen numre med Eminem.
Selvom Eminem musikalsk peakede med The Marshall Mathers LP, så peaker han rent karrieremæssigt på dette tidspunkt, hvor 8 Mile rammer alverdens biografer. Han kunne ikke blive mere populær…
1. LOSE YOURSELF (EMINEM)
Man kan ikke sige 8 Mile uden også at sige ”Lose Yourself”, som er Eminem’s mest succesfulde single til dato (muligvis med undtagelse af "Love the Way You Lie"), og sågar vandt ham hans første og sandsynligvis sidste Oscar. Ligesom i hans andre to solopræstationer på albummet er nummeret skrevet ud fra Eminem’s karakter i filmen, Jimmy ”B-Rabbit” (eller bare Rabbit), synspunkt, og følger derfor også delvist filmens handling, og kan ses som en udvidelse af karakterens personlighed og tanker. ’Grib chancen, når den viser sig’ – en alternativ måde at formulere den amerikanske drøm på – er filmens og derfor også nummerets budskab. Godt skrevet, god produktion og en inspirerende tekst. Men det vidste du nok allerede.
2. LOVE ME (EMINEM, 50 CENT & OBIE TRICE)
Vi får i løbet af albummet en del smagsprøver på Eminem’s nye affilierede 50 Cent og Obie Trice, hvoraf førstnævnte hurtigt fik skabt sig en kæmpe karriere, mens sidstnævnte hurtigt blev glemt igen. Ud fra deres vers på dette nummer er det sådan set ikke overraskende, da 50 har skrevet det mest interessante vers og har en meget karakteristisk stemme. Eminem lyder ret uengagerede, og leverer noget uinteressant b-materiale, så generelt er nummeret ikke særligt godt. Produktionen har en masse spildt potentiale, da det i en anden kontekst (med interessante vers) ville have været meget effektivt.
3. 8 MILE (EMINEM)
Det her er i grove træk filmen gengivet. Rabbit er forfærdeligt usikker, men samler til sidst mod til sig, krydser ’8 Mile Road’ (som adskiller Detroit centrum fra forstæderne og trailerparken) og konfrontere medlemmerne af ”Leaders of the Free World”. Dette nummer (sammen med ”Rabbit Run”) vil altid stå i skyggen af ”Lose Yourself”, hvilket er en skam, da det er super fedt, og fortjener en masse opmærksomhed. Eminem (eller Rabbit) lyder overbevisende følelsesmæssigt involverede, og sammen med en fantastisk fængende produktion er resultatet vældig godt. Nummeret varer hele seks minutter, men hvert et sekund er fantastisk, så det er mere end acceptabelt. 8 Mile kunne ikke blive gengivet bedre som rap.
4. ADRENALINE RUSH (OBIE TRICE)
Red Spyda’s produktion er udmærket, men Obie Trice siger mig simpelthen ikke meget mere end de individuelle medlemmer af D12 (undtagen Eminem selvfølgelig). Jeg hører ikke rigtigt noget af, hvad han siger, da jeg hurtigt kan slå fast, at det ikke er særlig interessant.
5. PLACES TO GO (50 CENT)
Selv 50 Cent lyder mere interessant end Obie Trice (igen), og det er selvom, at nummeret mest af alt bare er lavet for at proklamere, at 50 Cent nu er signet til Aftermath Entertainment og Shady Records. Så nej ikke et specielt fedt nummer, og der er desværre heller ingen hjælp af hente hos Eminem’s produktion.
6. RAP GAME (50 CENT & D12)
D12 har stadig problemer med at sige noget interessant, men også bare at holde sig tæt til det samme emne.
7. 8 MILES AND RUNNIN’ (JAY-Z FEAT. FREEWAY)
Eminem’s produktioner kan godt blive kedelige i længden, da hans drumbreaks ikke nødvendigvis ændrer sig. Det her er da også ret intetsigende, men Jay-Z og i markant mindre grad Freeway leverer dog nogle gode vers og ikke mindst et fint omkvæd.
8. SPIT SHINE (XZIBIT)
Denaun Porter’s (Kon Artist) anden sidste produktion på pladen bliver hurtigt glemt igen, da den mest af alt bare er irriterende. Xzibit forsøger at spytte nogle gode rim, hvilket går okay, men det er ikke et nummer, jeg vender tilbage til.
9. TIME OF MY LIFE (MACY GRAY)
For lidt afveksling byder soundtracket også på soul og pop af henholdsvis Macy Gray og Boomkat. Produktionen er meget hip-hopet (og god) med et typisk drumbreak, men Macy Gray synger altså hele vejen igennem. Det lyder okay, har en smule relevans til filmen og er et fint afbræk fra resten af albummet. Nummeret er dog lige lovligt langt, da omkvædet bliver trættende til sidst.
10. U WANNA BE ME (NAS)
Jeg betragter mig selv som en lille Nas fan, da jeg egentligt ikke hører hans musik så meget, men dog er glad for hans flow og stemme, så når jeg hører noget med ham, er det ofte en god oplevelse. Det her er et fint nummer, men ikke just blandt mandens bedste værker. Teksten går an, men han lyder træt, hvilket gør hans levering noget mindre interessant.
11. WANKSTA (50 CENT)
Det første, 50 Cent gjorde efter at have signet til Aftermath, var at udgive et mixtape, hvor dette nummer var på. Eminem må have ment, at det var det bedste mixtapet havde at byde på, og smed derfor også nummeret på 8 Mile soundtracket for at promovere hans nye kollega noget mere. Nummeret minder lidt om Mobb Deep’s ”Shook Ones, pt. 2”, som blev spillet i 8 Mile, da 50 Cent henvender sig til de falske gangstas. Nummeret er dog lidt mere poppet, hvilket ikke mindst skyldes produktionen, som umiddelbart er god og fængende, men nemt bliver irriterende. Eminem ville sidenhen lave en freestyle over beatet, som handlede om 50 Cent og andre Shady Records rappere.
12. WASTING MY TIME (BOOMKAT)
Det her nummer er virkelig alternativt, men det er ikke rigtigt en fordel, da nummeret er ret kedeligt. Det er derfor helt okay at skippe dette nummer.
13. R.A.K.I.M. (RAKIM)
Denaun Porter er lykkedes i at lave en temmelig rå og voldsom produktion, som rammer rigtigt hårdt i starten, men udvikler sig desværre mest af alt til larm, når overraskelsen er aftaget. Jeg har aldrig været fan af Rakim’s stemme, så han kan på ingen måde sælge et helt nummer selv til mig, så nej tak.
14. THAT’S MY NIGGA FO’ REAL (YOUNG ZEE)
Young Zee er medlem af gruppen Outzidaz, som Eminem mængede sig med engang (og som han også nævner på flere numre på The Slim Shady LP). Pænt af ham at hive Young Zee med op, og endda smide ham på et album befolket af store navne som Nas, Rakim, Gang Starr og Eminem selv. Nummeret har et ret fængende omkvæd, og selvom Young Zee er meget middelmådig, så har jeg altid synes, at nummeret er et hyggeligt lille indslag. Men nej, jeg vil ikke tjekke yderligere op på Young Zee efter denne anmeldelse.
15. BATTLE (GANG STARR)
Holy fucking shit! Hvordan det er lykkedes Eminem, at overtale Gang Starr til at bidrage med dette fantastiske nummer til ’sit’ 8 Mile soundtrack, ved jeg ikke, men han må være meget taknemmelig. Ligeså snart nummeret går i gang, bliver man ramt af de vildeste trommer, og man er på intet tidspunkt i tvivl om, at dette nummer er en af albummets kronjuveler. ”Battle” har en vanvittig fed produktion, og Guru leverer nogle gode vers om battles (som filmen handler om). Hvad mere kan man ønske sig?
16. RABBIT RUN (EMINEM)
Men som man troede, at albummet da ikke kunne kaste flere fede numre af sig (det er jo trods alt blot et soundtrack), så løber dette nummer ud i højtalerne. N.W.A.’s ”100 Miles and Runnin’” befinder sig i gruppen af rapnumre, som er perfekte at løbe til, og denne gruppe fik med dette nummer et nyt medlem. Titlen siger jo nærmest det hele, men produktionen er ganske sublim, og den giver virkelig lytteren en konkurrencementalitet, hvilket kun forstærkes af Rabbit’s aggressivitet, mod og viljestyrke, som skinner igennem gennem hele nummeret. Det er i sandhed en fantastisk måde at slutte albummet af på.
AFSLUTTENDE KOMMENTAR: Music from and Inspired by the Motion Picture 8 Mile er et okay album, men selvom nogle af kunsterne forsøger at akkommodere filmens temaer, så virker det stadig usammenhængende. Det er jo nok at forvente med et større udbud af både rappere og producerer, men det betyder også, at albummet ikke bliver bedre af at blive hørt som en enhed, og så er det svært at værne om de mindre gode numre. Nogle af numrene lyder tilskyndet og som tidligere kasserede numre, men heldigvis bringer Eminem sit A game, hvilket er grunden til denne anmeldelse. Hans tre solonumre er gribende fortællinger om livet som fattig, spirende rapper, og er en fornøjelse at lægge ører til. 8 Mile soundtracket kan nøjes med at blive brændt, men er du fan af filmen, så køb da albummet.
BEDSTE NUMRE: “Lose Yourself”; “8 Mile”; “Battle”; “Rabbit Run”
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar