26 juli 2012

DMG & Daddy V - It's Just A Ghetto Thang (1997)


DMG og Daddy V er henholdsvis en producer og en rapper fra Compton, Californien, som i 1997 slog kludene sammen for at udgive duoens første og sidste album, hvor de begge debuterede på skive. It’s Just A Ghetto Thang er produceret eksklusivt af DMG med assistance af Daddy V, og indeholder noget fængende G-Funk med rå gadefortællinger, der primært bliver ordnet af Daddy V.

Daddy V ville i øvrigt senere på året udgive Underground Gangsta Hits (hvoraf to ud af tre er passende betegnelser), som på sin vis er hans solodebut på trods af, at det, som titlen angiver, delvis er en opsamling, da han havde løftet flere numre direkte fra It’s Just A Ghetto Thang. Det mest bemærkelsesværdige ved albummet var dog The Dove Shack’s medvirken på et enkelt nummer. Og så alligevel ikke, da duoens stil faktisk minder en smule om The Dove Shack’s. Duoen bryder nemlig også ofte ud i nogenlunde sang.

Som du måske kan fornemme, så flyder cyberspace ikke just over med informationer om duoen, hvilket selvfølgelig går hånd i hånd med gruppens popularitet. It’s Just A Ghetto Thang var ikke en succes på nogen måde, men mens Daddy V fortsatte med at lave musik og samarbejde med mere kendte navne (bl.a. Snoop Dogg), så forsvandt DMG efter denne udgivelse hurtigt og sikkert tilbage i dybet, hvor han kom fra, for aldrig at blive hørt fra igen.

Så er spørgsmålet om det havde noget med selve It’s Just A Ghetto Thang at gøre…

1.       INTRO

2.       IT’S JUST A GHETTO THANG (FEAT. LARILAND FUGGINS)
Duoen kunne ikke vælge et mere atypisk, forvirrende og irrationelt nummer at åbne It’s Just A Ghetto Thang med end… titelnummeret. Vent, hvad? Der bliver ikke ytret en eneste rap, da Daddy V sammen med gæstesangerinde Lariland Fuggins simpelthen synger en duet. Det lyder desuden uheldigvis ikke særligt underholdende, så dette må være det dårligste åbningsnummer, jeg har hørt i lang tid.

3.       THIS IS WHY WE DO
Her er sangen hensat til omkvædet, hvilket giver mulighed for Daddy V at vise sit værd som rapper. Han gør det udmærket med et fint og levende flow og interessante fortællinger om, hvordan han tjener sine penge (det er bedre end det lyder). Omkvædet formår at tage lidt overhånd, men ellers er nummeret glimrende.

4.       PASS THE 40 (FEAT. MIXMASTER SPADE)
Et posse-cut med et meget lille slæng. Til gengæld medvirker DMG dog også. Sing-a-long omkvædet er virkelig irriterende, og så indeholder nummeret også enkelte overspringshandlinger, hvor trioen virker til at glemme, hvad de har gang i. Versene er dog til tider morsomme, og det rastløse beat er godt, så nummeret er ikke dårligt.

5.       LIVIN IN THE GHETTO
Basgangen er løftet direkte fra introen til Southside Movement’s “I' Been Watchin' You”, hvilket ikke er et nyt trick, men det er satans effektivt alligevel. Det ikke bare lyder super fedt, men skaber også en dyster og mørk stemning, som Daddy V passende følger op på med deprimerende fortællinger fra ghettoen. Han synger desuden et fint og forsigtigt omkvæd. Fedt nummer.


6.       SOMETHIN ABOUT MY HOOD
Dette har formegentligt spillet rollen som albummets single, der skulle bringer DMG og Daddy V ind i mainstreamen. På dette punkt fejlede det stort, men heldigvis formår det stadig at underholde i dag. Beatet og det sungne omkvæd er egentligt ikke super interessante, men nummeret formår akkurat at holde min opmærksomhed. Saxofonen er i øvrigt en fin tilføjelse.

7.       CHRONIC PRELUDE

8.       I NEED SOME PAPERS (FEAT. GUE)
Interessant nok er dette ikke et nummer om fyrenes kamp for en acceptabel indkomst, men derimod bare en ode til hash. Så det er egentligt ikke så interessant igen. Deres homage til Cypress Hill bliver overgjort, og omkvædet vil jeg næsten ikke engang kalde et omkvæd. Men den afslappede stemning og det nogenlunde beat kæmper ikke en forgæves kamp.

9.       “G” THANG (FEAT. LARILAND FUGGINS)
Mon ikke der bydes på noget godt G-Funk med en fed og funky produktion og dertilhørende rap? Niks, du kan derimod høre duoen synge noget mere sammen med Lariland Fuggins. Det lyder acceptabelt, men det er stadig lidt ærgerligt.

10.   GUNS
Den guitarbesmykkede og dæmpede produktion er på sin egen forsigtige måde ret fed, og versene indeholder noget underholdende gangsta rap blandet med en smule battle rap. Det lyder sgu godt. Der bliver i øvrigt kort fyret en homage af til Queen, og den formår endda at virke naturlig i konteksten. Omkvædet er ikke meget værd, men det betyder ikke så meget igen.

11.   DRIFTIN ON A MEMORY (FEAT. LARILAND FUGGINS)
Med sine godt seks minutter er dette nummer alt for langt. Det er dog i praktisk et svært problem at løse, da nummeret i forvejen er super kedeligt og føles dobbelt så langt, som det er. Man hører stort set bare Lariland Fuggins gentage de samme fire linjer hele vejen igennem. Røv syg måde at afslutte albummet på.

AFSLUTTENDE KOMMENTAR: Lad os lægge ud med et lille regnestykke. It’s Just A Ghetto Thang indeholder 11 numre, hvoraf 2 er skits eller mellemspil, som fylder uendeligt lidt i den afsluttende bedømmelse. Yderligere er 2 ud af de 9 decideret sange uden rap, hvilke aldrig bliver vildt gode. Derudover har vi også det afslutningsvise nummer, hvor rappen har en meget lille rolle, som er utroligt kedeligt. Tilbage er altså 6 fuldblods rapnumre, der på egen hånd skal forsvare et køb af It’s Just A Ghetto Thang. Det lykkedes dem faktisk - cirka. 5 af dem har da også fundet vej til nedenstående liste. It’s Just A Ghetto Thang er langt fra konsistent men alligevel ganske underholdende, for selvom albummet kun er rigtig fedt halvdelen af tiden, så er der samtidig kun ganske få ødelæggende numre. Albummet kommer ikke springfyldt med materiale, men med det i baghovedet vil man ikke blive skuffet over et potentielt køb til billige penge.

BEDSTE NUMRE: ”This Is Why We Do”; “Pass That 40”; “Livin in the Ghetto”; “Somethin About My Hood”; “Guns”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar