The Coup er
en temmelig alsidig hip-hop gruppe fra Californien af to mærkbare grunde. For
det første går gruppens DJ under navnet Pam the Funktress, da hun ganske
rigtigt er en kvinde, og for det andet er gruppens frontfigur (både primære producer
og rapper), Boots Riley, selverklæret kommunist. Det tredje og sidste medlem er
derfor lidt mindre interessant, da E-Roc, som han kalder sig, blot er
gruppens anden rapper, når han da
ikke bare fungerer som hypeman. Og det er han så ikke engang længere, da han
forlod den udviklingsdygtige gruppe kort før lanceringen af gruppens mest
anmelderroste album, Steal
This Album – en titel der referer til Abbie Hoffman’s Steal This Book, og som i øvrigt blev brugt af The Coup før System of a Down.
Tilbage i 1991 var Boots Riley med til at danne en bevægelse, der skulle skabe opmærksomhed omkring kapitalismens onder og samfundets uligheder gennem hip-hop musik, hvilket det efterfølgende år udmundede sig i gruppen The Coup, som han altså originalt udgjorde sammen med E-Roc og DJ Pam. De udgav en EP, hvis numre mere eller mindre blev løftet med over på debutalbummet Kill My Landlord, der ikke indeholdte nogle større bidrag fra E-Roc. Det ændrede sig på efterfølgeren i 1994, men da det tredje album, Steal This Album, udkom i 1998, var Boots endnu engang mere eller mindre ene om de vokale præstationer.
Steal This Album har en funky lyd med liveinstrumenteringer (hvilket i øvrigt resulterede i, at duoen derefter blev til et orkester som The Roots), mens Boots med et smil på læben kaster sig ud i flere socialrealistiske og samfundskritiske fortællinger om et ifølge ham selv uretfærdigt system. Det virker derfor lidt til at være en blanding af de to kyster, så måske af den grund troede jeg faktisk, at den californiske gruppe stammede fra syden, da jeg første gang hørte dem. Flowet og produktionen minder mig nemlig lidt om OutKast’s debutalbum.
Uanset hvad byder The Coup altså på politiske skæringer marineret i funkye basgange med Steal This Album. Politik og bas – det opsummerer kort og overraskende præcist et album, som i manges øjne udgør The Coup’s magnum opus. Fjorten år er dog gået siden udgivelsen, så spørgsmålet er, om det stadig fungerer den dag i dag.
1. THE SHIPMENT
Over en funky basgang og sporadiske horn bliver lytteren introduceret til Boots kommunistiske synspunkter, mens han som sådan advarer lytteren om, at resten af albummet mere eller mindre følger trop. Lige efter at have kaldt overklassen for djævlen selv smider han i øvrigt en umiddelbar reference til Eminem, hvilket såmænd ville give fint mening, da Slim Shady dengang bestemt havde flere træk tilfælles med Satan. Fin introduktion.
2. ME & JESUS THE PIMP IN A ’79 GRANADA LAST NIGHT
Den lange titel dækker over et af de allerbedste og mest detaljerede historiefortællende numre – muligvis nogensinde, hvilket betyder, at nummeret er lige så langt som titlen med sine mere end syv minutters varighed. Alligevel blev nummeret udgivet som single, dog i en forkortet version, hvor instrumentalen er forkortet, mens alle tre mastodontiske vers stadig er intakte. Boots fortæller ganske rigtigt historien om Jesus the Pimp, som han er ude at køre med i sin ’79 Granada. Turen bliver heftigt afbrudt af flere tilbageblik, hvor man hører om Boots første møde med Jesus og hans forhold til Boots’ moder. Jeg vil nødigt afsløre mere af historien, da man virkelig bare burde sætte sig ned med nummeret og høre det hele direkte fra kilden. Jeg kan dog afsløre, at det ikke overraskende handler om prostitution, som Boots bestemt tager afstand fra. Så allerede her falder sammenligningen med OutKast til jorden igen. Produktionen er en blanding af engagerende trommer, en karakteristisk basgang og et kvindeligt kor, og det lyder ganske simpelt fantastisk, hvilket generelt beskriver nummeret godt. Allegorien med Microsoft og Apple er i øvrigt ret snedig og forholdsvis forud for sin tid.
Tilbage i 1991 var Boots Riley med til at danne en bevægelse, der skulle skabe opmærksomhed omkring kapitalismens onder og samfundets uligheder gennem hip-hop musik, hvilket det efterfølgende år udmundede sig i gruppen The Coup, som han altså originalt udgjorde sammen med E-Roc og DJ Pam. De udgav en EP, hvis numre mere eller mindre blev løftet med over på debutalbummet Kill My Landlord, der ikke indeholdte nogle større bidrag fra E-Roc. Det ændrede sig på efterfølgeren i 1994, men da det tredje album, Steal This Album, udkom i 1998, var Boots endnu engang mere eller mindre ene om de vokale præstationer.
Steal This Album har en funky lyd med liveinstrumenteringer (hvilket i øvrigt resulterede i, at duoen derefter blev til et orkester som The Roots), mens Boots med et smil på læben kaster sig ud i flere socialrealistiske og samfundskritiske fortællinger om et ifølge ham selv uretfærdigt system. Det virker derfor lidt til at være en blanding af de to kyster, så måske af den grund troede jeg faktisk, at den californiske gruppe stammede fra syden, da jeg første gang hørte dem. Flowet og produktionen minder mig nemlig lidt om OutKast’s debutalbum.
Uanset hvad byder The Coup altså på politiske skæringer marineret i funkye basgange med Steal This Album. Politik og bas – det opsummerer kort og overraskende præcist et album, som i manges øjne udgør The Coup’s magnum opus. Fjorten år er dog gået siden udgivelsen, så spørgsmålet er, om det stadig fungerer den dag i dag.
1. THE SHIPMENT
Over en funky basgang og sporadiske horn bliver lytteren introduceret til Boots kommunistiske synspunkter, mens han som sådan advarer lytteren om, at resten af albummet mere eller mindre følger trop. Lige efter at have kaldt overklassen for djævlen selv smider han i øvrigt en umiddelbar reference til Eminem, hvilket såmænd ville give fint mening, da Slim Shady dengang bestemt havde flere træk tilfælles med Satan. Fin introduktion.
2. ME & JESUS THE PIMP IN A ’79 GRANADA LAST NIGHT
Den lange titel dækker over et af de allerbedste og mest detaljerede historiefortællende numre – muligvis nogensinde, hvilket betyder, at nummeret er lige så langt som titlen med sine mere end syv minutters varighed. Alligevel blev nummeret udgivet som single, dog i en forkortet version, hvor instrumentalen er forkortet, mens alle tre mastodontiske vers stadig er intakte. Boots fortæller ganske rigtigt historien om Jesus the Pimp, som han er ude at køre med i sin ’79 Granada. Turen bliver heftigt afbrudt af flere tilbageblik, hvor man hører om Boots første møde med Jesus og hans forhold til Boots’ moder. Jeg vil nødigt afsløre mere af historien, da man virkelig bare burde sætte sig ned med nummeret og høre det hele direkte fra kilden. Jeg kan dog afsløre, at det ikke overraskende handler om prostitution, som Boots bestemt tager afstand fra. Så allerede her falder sammenligningen med OutKast til jorden igen. Produktionen er en blanding af engagerende trommer, en karakteristisk basgang og et kvindeligt kor, og det lyder ganske simpelt fantastisk, hvilket generelt beskriver nummeret godt. Allegorien med Microsoft og Apple er i øvrigt ret snedig og forholdsvis forud for sin tid.
3. 20,000 GUN SALUTE
Der læggers ud med nogle gode scratches af DJ Pam, hvorefter Boots ikke just tager afstand fra pistoler, men derimod vender flere spydigheder i de riges retning. Boot's omkvæd er et af hans bedre og beatet er fedt, så nummeret er vældig godt.
4. BUSTERISMOLOGY
Apropos OutKast, så har de også navngivet et nummer med en lignende sammentrukket titel, der i øvrigt også dækkede over noget funk. Omkvæd fejler lidt, men det tempofyldte beat er fedt, og Boots beskyldninger om, at lytteren er en sladderhals, er overraskende fængende. DJ Pam lægger et pseudovers til slut, hvilket jeg dog godt kunne have undværet.
5. CARS & SHOES
Boots fortæller om sin forfaldende bil, der dog stadig er bedre end både dine og hans sko. Jep, det er præcis, hvad nummeret handler om. Produktionen er som altid god og Boots’ karakteristiske stemme er ligeledes stadig interessant, og som prikken over i’et bliver omkvædet sunget af en kvinde, så nummeret er trods alt okay. Underligt nok nævner han dog ikke en Granada.
6. BREATHING APPARATUS (FEAT. E-ROC)
Med hjælp fra det tidligere gruppemedlem fortæller Boots om sine pengeproblemer. E-Roc har en god kemi med Boots, så man kan ærgre sig lidt over, at de ikke samarbejder mere på albummet. Boots virker i øvrigt til at sænke sit stemmeleje en smule herpå, hvilket går i fint spænd med den meget dybe bas.
7. U.C.P.A.S. (FEAT. CLAP & VEXX)
Den samplede basgang lyder som noget Dr. Dre kunne have inkorporeret i N.W.A.’s Niggaz4Life, hvilket han måske også har. Det kan kun være et kompliment, da det album om noget indeholder fede bassamples. Clap virker til gengæld lidt malplaceret på et nummer, hvor de to andre stadig holder et hvist socialrealistisk niveau, men nummeret er nu ganske fængende.
8. PIZZA MAN (SKIT)
Pizzamanden viser sig at være en repo man, som konfiskerer damens fjernsyn.
9. THE REPO MAN SINGS FOR YOU (FEAT. DEL THA FUNKEE HOMOSAPIEN)
Det viser sig, at the repo man er ingen mindre end Del tha Funkee Homosapien, som med sin fantastiske, karakteristiske stemme stjæler nummeret en smule, da han bare er en super fed overraskelse. Del nynner også et halvkedeligt omkvæd, men det er ikke et større problem. Boots ser sagen fra samme side som den førnævnte dame og leverer ligeledes et par interessante vers. Godt nummer.
10. UNDERDOGS
Tempoet sænkes, mens Boots repræsenterer sine jævnbyrdige med pengeproblemer, kriminelle handlinger osv. Hele nummeret er en smule vemodigt med en melankolsk nynnen i baggrunden og Boots’ gode og halvsyngende omkvæd. Det er virkelig stemningsfyldt, engagerende og ganske simpelt fængende.
11. SNEAKIN’ IN
Tempoet bliver hævet igen øjeblikkeligt, da Boots giver et enkelt og hurtigt vers om at snige sig udenom billetsalget. Det kan umiddelbart virke lidt malplaceret, men han får det faktisk til at fungere udmærket.
12. DO MY THANG (SKIT)
En meget lang skit, som slutter med at Boots pisser på en fiktiv rigmands døde krop til hans begravelse.
13. PISS ON YOUR GRAVE
Boots har gemt en af albummets bedste produktioner til slut, da dette nummer rent ud sagt bare sparker røv. Det er svært at sidde stille, når beatet først sætter ind. Boots fortsætter stilen fra forrige skit med humoristiske forulempninger af succesfulde mænd, som, han mener, fortjener det (inkl. George Washington). Det er voldsomt underholdende.
14. FIXATION
I grunden så kunne Steal This Album godt have endt med forrige nummer, da dette alligevel lyder som et bonusnummer. Boots rimer sin hjerne ud, hvilket i teorien er fedt nok, men det bliver desværre gjort mindre underholdende af et lidt kedeligt beat, som til gengæld bliver ganske interessant efter hans to vers er ovre. Mærkeligt, men trods alt tager jeg det nu gerne med.
På en senere genudgivelse fulgte der to bonusnumre med, som er henholdsvis halvdårligt (”What the Po-Pos Hate”) og godt (”Swervin’”).
AFSLUTTENDE KOMMENTAR: Jeg faldt originalt pladask for “Me And Jesus The Pimp In A '79 Granada Last Night”, mens de resterende numre ikke formåede at fange på samme måde. Efter nogle flere gennemspilninger er jeg dog blevet ret glad for samtlige numre på pladen. Jovist, stadig nogle mere end andre, men der er ikke noget grundlag længere for at skippe nogle numre. Den funkye produktion af primært Boots er nemlig ganske varieret og fængende med forskellige tempoer, fokusinstrumenter og atmosfærer, mens Boots har en god, karakteristisk stemme og kritiske og socialrealistiske tekster, samtidig med at han heller ikke hele tiden tager sig selv alt for seriøst. Steal This Album er altså med god grund blevet udnævnt som gruppens bedste og sågar et af 1998’s bedste albums, da det i sandhed er et fedt bekendtskab fra start til slut. Køb det!
BEDSTE NUMRE: “Me & Jesus the Pimp in a ’79 Granada Last Night”; "20.000 Gun Salute"; “The Repo Man Sings For You”; “Underdogs”; “Piss On Your Grave”
Ingen kommentarer:
Send en kommentar