Jeg har
egentligt allerede været en del inde over Kanye West’s udvikling fra album til
album i løbet af mine anmeldelser, da hans soloalbums alle har været så
fornyende, at alt andet har været umuligt. Jeg skal derfor forsøge at gøre det
kort (hvis det er muligt for mig). Hr. West var originalt en socialrealistisk,
familiekærlig, pigeglad, diamantbesat og introspektiv rapper med en
soulfuld, sampletung og afslappende produktion. Dette beskriver derfor meget
godt The College Dropout, der har en
forholdsvis opmuntrende og jordnær atmosfære. Mens produktionen dog har ændret
sig radikalt for hvert soloalbum, så har det lyriske indhold ikke gennemgået
helt så store ændringer; Kanye West er nærmere blot graviteret mod enkelte af
sine fortrukne emner.
Hans fokus på materielle goder og piger (forliste forhold ofte) gennemgår generelt en lineær udvikling, så disse har fået lidt mere plads på Late Registration, mens vi ser det sidste til hans familieorienterede skæringer og får flere socialrealistiske og personlige fortællinger. Produktionsmæssigt er albummet på en måde noget rod, da den eklektiske og instrumenterede lyd er alsidig men også spændende.
Kanye West
har alle dage været radiovenlig men uden at lyde
kommerciel. Dette ændrede sig dog lidt med Graduation,
hvor lyrikken generelt er blevet lidt simplere og fokusset på penge og piger er
vokset forholdsvist meget, men de deler dog stadig pladsen med flere personlige
skæringer. Produktionen er celebrerende og lidt poppet, hvilket blot
understreger mit forrige udsagn.
Jeg har
altid været glad for at påpege Kanye’s genbrug af gamle demoer på sine tre
første albums, da det er en temmelig sjov kendsgerning i mine øjne. Denne
fremgang af hans ændrede sig dog med 808s
& Heartbreak, der var en reaktion på hans mors uheldige
og pludselige død og hans brud med sin forlovede gennem nogle år. Albummet
handler stort set kun om disse to personlige hændelser, men der bliver dog også
gjort plads til lidt lir. Et stort hjertebrud over melankolsk og elektronisk
pop, og faktisk rapper Kanye slet ikke på noget tidspunkt. Han vendte dog
tilbage i 2010 med My Beautiful Dark
Twisted Fantasy, hvor de socialrealistiske skæringer gjorde sin
tilbagekomst. Derudover handler albummet om ham selv, lidt diamanter og flere
piger (igen mest under ulykkelige omstændigheder), men leveret med et
personligt og til tider rørende udtryk. Produktionen er progressiv som altid –
men denne gang lidt som en blanding af alle de tidligere albums og rockede
guitarriffs.
Så kom
samarbejdet med Jay-Z sidste år, der resulterede i Watch The Throne, som er en lidt blandet fornøjelse. Stadig er
musikken personlig, socialrealistisk eller penge- og pigeorienteret, men det
sidste punkt virkede ikke just altid lige interessant, og så fejlede
tredjepartsproducerne også flere gange med den forholdsvis generiske,
elektroniske og kommercielle produktion. Det var dog ingenting i forholds til Cruel Summer fra i år, hvor de (i nogen grad) samme producere virkelig har leflet for laveste fællesnævner, mens det
lyriske indhold sjældent når langt væk fra store penge.
Okay, så det
blev overhovedet ikke kort, men havde I virkelig
forventet andet?
Bedste albums:
7.
Cruel Summer
(2012,
G.O.O.D. Music)
End ikke besværet ved at finde en piratkopi værd.
6.
808s &
Heartbreak
(2008)
Genreskabende og deraf interessant.
5.
Watch The Throne
(2011, The Throne)
Nogle gode numre, men flere uinteressante.
4.
Graduation
(2007)
Gennemsnitligt på Kanye skalaen.
3.
My Beautiful Dark
Twisted Fantasy
(2010)
Progressivt, konsistent og underholdende.
2.
The College Dropout
(2004)
Den originale, soulfulde og afslappende lyd.
1.
Late Registration
(2005)
Flest klassiske skæringer.
Og så til
min ”Best Of…” Kanye Edition. Late
Registration dominerer toppen og slåsser primært med de to næsthøjest
vurderede plader om de resterende pladser. Der er dog også gjort lidt plads til
de resterende albums – undtagen Cruel
Summer, da ”New God Flow” ikke er helt skarpt nok (eneste potentielle
kombattant fra det album). Da de valgte numre næsten stammer fra samtlige albums, er stilen derfor meget
varieret, hvilket både høres i produktionen og lyrikken, men der er dog enkelte
emner, der går igen. Man finder bl.a. flere familieorienterede numre i toppen,
mens der også er en del socialrealistiske eller samfundskritiske numre spredt
rundt omkring. Produktionsmæssigt er listen dog noget rod. Noget skønt rod.
Bedste numre:
20.
"Stronger"
(Graduation)
Energisk og effektivt.
19.
"Bring
Me Down"
(Late Registration)
Fin produktion med et nydeligt omkvæd.
18.
"New Day"
(Watch The Throne)
Gode og eftertænksomme vers.
17.
"Say You Will"
(808s & Heartbreak)
16.
"Murder to Excellence"
(Watch The Throne)
Socialrealistiske og velskrevne vers over to engagerende beats.
15.
(My Beautiful Dark Twisted Fantasy)
Super godt skrevet.
14.
"Touch
the Sky"
(Late Registration)
Just Blaze har produceret et festligt beat, og Lupe Fiasco
leverer varen.
13.
"We Don’t Care"
(The College Dropout)
Utroligt afslappende og jordnært nummer med et behageligt omkvæd.
12.
"Power"
(My Beautiful Dark Twisted Fantasy)
Meget spændende blanding af rock, funk og soul.
11.
"Dark Fantasy"
(My Beautiful Dark Twisted Fantasy)
Episk og meget velproduceret.
10.
"Jesus Walks"
(The College Dropout)
Godt beat og et underligt fængende koncept.
9.
"Spaceship"
(The College Dropout)
Et af de mere følelsesladet og reflekterende numre om andet end hans relationer.
8.
"Gone"
(Late
Registration)
Fantastiske trommer og gode tekniske præstationer.
7.
"Devil in a New Dress"
(My Beautiful Dark Twisted Fantasy)
Bink!’s produktion er fabelagtig, inklusiv den smukke guitarsolo.
6.
"Family
Business"
(The College Dropout)
Et dejligt og melankolsk klaver underbygger en rørende
historie om hans familie.
5.
"Runaway"
(My Beautiful Dark Twisted Fantasy)
Sindssygt
stemningsfuldt, hvilket ikke mindst skyldtes vocoder soloen til slut.
4.
"Diamonds
from Sierra Leone (Remix)"
(Late
Registration)
Superbe præstationer af to vidt forskellige grunde med et
skønt underlæg.
3.
"Roses"
(Late Registration)
Smukt.
2.
"Hey Mama"
(Late Registration)
Æstetisk mindre smukt men lige så rørende og endnu mere
underholdende.
1.
"Last
Call"
(The College Dropout)
Beatet og engagementet gør alle 760 sekunder en sand
fornøjelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar